تولید رنگدانه سفید از لجن صنایع خودروسازی/راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی خاک قرمز هرمز

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی ۳پروژه موفق به کسب دانش فنی تولید رنگدانه قرمز از خاک هرمز، رنگدانه سفید از لجن صنایع خودروسازی و بازیابی عناصر با ارزش از لجن آندی مس شدند.

به گزارش ایسنا،دکتر مالک نادری، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سرپرست آزمایشگاه گام در خصوص طرح “بازیابی عناصر با ارزش از لجن آندی مس با استفاده از روش هیدرومتالورژی” گفت: ترکیبات مختلف از طلا، نقره، مس و سلنیم با استفاده از روش هیدرومتالورژی و در دمای کمتر از ۹۰ درجه سانتی گراد با بازده بیش از ۹۵درصد و با خلوص تجاری، از لجن آندی مس به دست آمد که این روش در حال حاضر در مرحله ثبت پتنت در امریکا است و در ایران نیز ۳ اختراع داخلی ثبت شده و یک اختراع داخلی در مرحله داوری رسیده است.

نادری مشکل روش‌های پیشین در این زمینه را استفاده از دمای بالا و روش‌های پرهزینه و آلوده کننده محیط زیست دانست و ادامه داد: در این روش به خصوص در مورد ترکیب سلنیم فلزی، از روش هیدرومتالورژی با سرمایه گذاری اندک و دوستدار محیط زیست استفاده شده است و صنایع مس، صنایع دفاعی و صنایع فولادسازی و آلیاژسازی می‌توانند از نتایج طرح بهره ببرند.

تولید رنگدانه قرمز از خاک

وی تولید “رنگدانه قرمز با خلوص بالا از خاک سرخ جزیره هرمز” را از دیگر طرح‌های اجرا شده در این آزمایشگاه نام برد و یادآور شد: از خاک سرخ جزیره زیبای هرمز که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد آن ترکیب هماتیت (اکسید آهن) است، رنگدانه‌های با خلوص ۸۵ درصد هماتیت و ۹۵ درصد هماتیت با رنگ قرمز ایرانی و قرمز هندی تولید شد. با استفاده از دستاوردهای این روش از خام فروشی خاک سرخ جلوگیری می‌شود و رنگدانه قرمز ایرانی را در داخل کشور تولید کنیم.

تولید رنگدانه سفید از پساب

دکتر آرش قاضی تبار، کارشناس آزمایشگاه گام دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اجرای طرح “تولید رنگدانه سفید دی اکسید تیتانیوم از لجن رنگ خودرو” گفت: مشکل زیست محیطی پساب کارخانه‌های خودروسازی لجن رنگ خودرو است که در این طرح ترکیبات با ارزش دی اکسید تیتانیوم به عنوان رنگدانه سفید و پودر آلومینا که منبع اصلی تولید آلومینیوم است با خلوص تجاری تولید شد.

وی گفت: رنگدانه سفید در کشور تولید نمی‌شود و تماما از راه واردات تامین می‌شود که با توجه به تولید بیش از ۶۰۰۰ تن لجن رنگ در سال و وجود ۲۰ درصد رنگدانه سفید در این لجن، بازیابی این ماده مورد توجه خواهد بود. 

قاضی تبار خاطر نشان کرد: رنگدانه تولیدی، دارای تاییدیه از شرکت‌های رنگ است، ضمن آنکه در بخش خنثی سازی این لجن، روش انتخابی به شکلی بوده است که خنثی سازی باعث تولید ترکیبات کربنی با ارزش از جمله کربن سیاه به عنوان یک ماده پراستفاده در صنایع مختلف شده است. 

بر اساس اعلام دانشگاه امیرکبیر، این محقق با تاکید بر اینکه مشابه این روش تنها در کارخانه فورد وجود دارد، یادآور شد: در حال حاضر این طرح در فاز نیمه صنعتی قرار دارد و آماده عقد قرارداد با خودروسازها و شرکت‌های زیست محیطی خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …