تولید علوفه ۴۰درصد کاهش یافت

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از کاهش ۴۰درصدی علوفه مراتع به دلیل خشکسالی خبر داد.

ترحم بهزاد در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که خشکسالی چه اثراتی بر مراتع کشور گذاشته است گفت: هر یک میلی متر افزایش یا کاهش بارندگی باعث افزایش یا کاهش 0.8 کیلوگرمی تولید علوفه در عرصه مرتع‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آمارهای اعلام شده تا پایان فروردین ماه، ۴۳ درصد نسبت به درازمدت و ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش بارندگی داشته‌ایم. در شرایط نرمال باید ۱۰.۷ میلیون تن علوفه در درازمدت تولید شود ولی در سال  جاری این میزان به ۶.۴۵ میلیون تن رسیده است. در حقیقت ۴.۲۵ میلیون تن نسبت به شرایط نرمال و دراز مدت کاهش تولید علوفه داشتیم‌.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کاهش علوفه مراتع، دامداران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است، آیا سازمان جنگل ها تدابیری برای کاهش خسارت به دامداران اتخاذ کرده است؟ گفت: طرحی تحت عنوان کاهش اثرات خشکسالی در مراتع کشور  به وزیر جهاد کشاورزی ارائه دادیم. همچنین جلساتی با دستگاه های مرتبط از جمله سازمان امور عشایر برگزار شد. در این جلسات سازمان امور عشایر پیشنهاد داد برای جلوگیری از ضرر و زیان عشایر ، دام زنده سبک آنها با قیمت هر کیلو ۴۵ هزار تومان خرید حمایتی شود و همچنین جو با قیمت مصوب در اختیار عشایر قرار گیرد که این خرید حمایتی  مورد موافقت قرار گرفت و ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: بیشتر اقدامات سازمان جنگلها در راستای مقابله با خشکسالی حفظ مراتع، مدیریت چرا، مدیریت رواناب ها بوده و هدف این سازمان نیز انجام پروژه های اصلاح و احیا و اقداماتی نظیر نهال کاری، بوته کاری، بذرکاری، عملیات بیومکانیک با هدف ذخیره بارش در راستای استحصال آب باران در سالجاری است.

بهزاد در پایان گفت: تمام استانها با کاهش بارندگی و کاهش تولید علوفه مراتع مواجه هستند که البته کمبود آن در برخی استانها بیشتر و در برخی نیز کمتر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …