تکرار درخواست هند از اوپک برای خاتمه محدودیت عرضه

هند بار دیگر از اوپک خواست محدودیت عرضه خود را خاتمه دهد و هشدار داد افزایش اخیر قیمتهای نفت روند احیای مصرف محور اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در دیدار آنلاین با محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نگرانیهای کشورش نسبت به افزایش قیمتهای نفت و افزوده شدن به فشارهای تورمی را مطرح کرد.

هند سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان و بازار مهمی برای بسیاری از اعضای اوپک به شمار می رود. فشارهای اقتصادی اخیر برای هند بسیار شدید بوده است. ارزش روپیه در برابر دلار طی سالهای اخیر پیوسته نزول کرده و هزینه نفت به ۵۵۵۰ روپیه در هر بشکه رسیده که حدود ۱۰ درصد کمتر از سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ است. قیمت بنزین در بمبئی ماه گذشته به رکورد بالایی رسید اما عمده این افزایش ناشی از افزایش مالیات بود.

پرادهان پس از این دیدار گفت: ما درباره تحولات اخیر بازار نفت، روند احیای تقاضا برای نفت، پیش بینی های رشد اقتصادی و غلبه بر چالشهای انرژی گفت و گو کردیم.

اوپک و متحدانش قرار است اول ژوییه برای تصمیم گیری درباره سهمیه تولید اوت و احتمالا ماههای بعد از آن دیدار کنند. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند اوپک با افزایش تولید بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز در اوت موافقت کند که همچنان کمبود جهانی عرضه نسبت به تقاضا را برطرف نمی‌کند.

بارکیندو در بیانیه ای به نگرانیهای پرادهان مستقیما اشاره نکرد اما گفت دورنما برای اقتصاد جهان بهبود یافته و اوپک پلاس تصمیم دارد به دیدار ماهانه برای بازبینی وضعیت بازار و تنظیم سطح تولید بر اساس آن ادامه دهد.

وزیر نفت هند بارها از اوپک خواسته است قیمت مناسب تری برای هند فراهم کرده و تقویت قیمتهای نفت از طریق محدودیت عرضه را متوقف کند. اوایل امسال پس از این که شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در پاسخ به درخواست همتای هندی خود گفت: هند باید از ذخایر نفتی که در زمان ریزش قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ خریداری کرده بود استفاده کند، تنشها میان دهلی نو و ریاض شدت گرفت. هند در واکنش به این اظهارات از پالایشگاههای خود خواست منابع واردات نفت را متنوع کرده و وابستگی به نفت خاورمیانه را کاهش دهند.

دو طرف تا حدودی روابطشان را بهبود داده اند و عربستان سعودی و امارات متحده عربی تجهیزات پزشکی ضروری برای هند فراهم کرده اند تا به این کشور در مبارزه با موج دوم مرگبار شیوع کووید ۱۹ کمک کنند.

بر اساس گزارش پلاتس، پرادهان قدردانی عمیق خود از این کشورها را در دیدار با بارکیندو ابراز کرد.

قیمتهای جهانی نفت در بالاترین رکورد دو سال اخیر قرار دارند. با این حال عربستان سعودی اعلام کرده که اوپک پلاس در دیدار هفته آینده به شکل محتاطانه به بررسی احیای تولید خواهد پرداخت زیرا بازار همچنان شکننده مانده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …