ثبت بیشترین تعداد زمین‌لرزه‌ها در استان کرمان/بندرعباس با زمین‌لرزه ۳ ریشتری لرزید

استان کرمان بیشترین تعداد زمین‌لرزه‌های هفته گذشته را به خود اختصاص داد ضمن آنکه در استان‌های گلستان، هرمزگان، فارس زلزله‌های بززگتر از سه را تجربه کردند.

به گزارش ایسنا،  روز ۲۱ آبان ماه سالروز زلزله ۷.۳ ازگله استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ بوده است. این زلزله با تلفات بیش از ۶۰۰ نفر در استانی رخ داد که به گفته محققان این حوزه استان کرمانشاه جز ۱۰ استان اول از لحاظ لرزه خیزی است. 

دکتر علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در زلزله ۷.۳ ازگله استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ تعداد بیش از سه هزار پس‌لرزه به ثبت رسید، بر ضرورت تقویت شبکه شتاب‌نگاری و لرزه‌نگاری در این منطقه تاکید کرد و ادامه داد: از جمله گسل‌های این استان می‌توان به گسل “اصلی “عهد حاضر زاگرس”، “درود”، “نهاوند”، “کارون”، “صحنه”، گسل‌های “زاگرس مرتفع” و “پیشانی کوهستان” است و احتمال می‌رود گسل “پیشانی کوهستان” مسبب زلزله ۷.۳ ازگله باشد، ضمن آنکه منطقه ازگله در وضعیت لرزه خیزی با خطر بالا دسته‌بندی می‌شود.

بررسی زلزله‌های هفته گذشته نشان می‌دهد که بیشترین تعداد زمین‌لرزه‌ها در استان کرمان بوده است به گونه‌ای که در کشیت علاوه بر زلزله‌ای به بزرگای چهار، زمین‌لرزه ۳.۲ و ۳.۱ رخ داد.  فاریاب زلزله ۲.۸، جیرفت زلزله ۲.۵، سیرچ زلزله ۲.۷، راور زلزله ۳، کوهبنان زلزله ۳.۶ و هجدک زلزله ۳ را تجربه کرد. 

علاوه بر آن در بندرعباس استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۷ کیلومتری و رامیان استان گلستان زلزله‌های ۳.۱ و ۳.۲ را تجربه کردند.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است.

شنبه ۱۷ آبان

در سالند استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد.

یکشنبه ۱۸ آبان

در اشکنان استان فارس با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۱۶ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۶ کیلومتری اشکنان و ۱۷ کیلومتری اهل استان فارس و ۱۶ کیلومتری بندرمقام استان هرمزگان بوده است.

در سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۹ و قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

دوشنبه ۱۹ آبان

در اشکنان استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۷ کیلومتری رخ داد. زلزله ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در شوش استان خوزستان زلزله ۲.۷، بندر مقام استان هرمزگان زلزله‌های ۲.۸ و ۲.۹ خورموج استان بوشهر زلزله ۲.۷ و قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

اهل استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۹ کیلومتری اهل و ۱۲ کیلومتری اشکنان استان فارس و ۲۶ کیلومتری بندر مقام استان هرمزگان بوده است.

سه شنبه ۲۰ آبان

در شوشتر استان خوزستان زلزله ۲.۶، همت آباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، ماکو استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹، فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۸، سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، نوش آباد استان اصفهان زلزله ۲.۹ و سراب باغ استان ایلام زلزله ۲.۶ رخ داد.

در کشیت استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق شش کیلومتری رخ داد و کانون آن در شش کیلومتری کشیت، ۳۴ کیلومتری گلباف و ۵۳ کیلومتری اندوهجرد استان کرمان بوده است.

چهارشنبه ۲۱ آبان

کشیت استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۱ کیلومتری کشیت، ۳۰ کیلومتری گلباف و ۵۳ کیلومتری اندوهجرد این استان گزارش شد. زلزله ۲.۶ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در گراش استان فارس زلزله ۲.۵، جوکار استان همدان زلزله ۲.۹، بیرم استان فارس زلزله ۲.۷ و اهل استان فارس زلزله ۲.۸ رخ داد.

قطور استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۳ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۴ کیلومتری قطور، ۲۵ کیلومتری خوی و ۳۳ کیلومتری سلماس این استان بوده است.

گنگ استان هرمزگان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون آن در هشت کیلومتری کنگ، ۱۵ کیلومتری بندر لنگه و ۵۰ کیلومتری جزیره تنب بزرگ این استان گزارش شد.

رامیان استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۳ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در چهار کیلومتری رامیان، ۱۲ کیلومتری آزادشهر و ۱۴ کیلومتری خان ببین این استان بوده است. زلزله ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

پنج شنبه ۲۲ آبان

در زیارتعلی استان هرمزگان زلزله ۲.۸، قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵، جیرفت استان کرمان زلزله ۲.۵، بالاده استان فارس زلزله ۲.۷، سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ و سیرچ استان کرمان زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

در کشیت استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق هشت کیلومتری رخ داد.

در بندرعباس استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای سه در عمق هفت کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۸ کیلومتری بندرعباس، ۳۰ کیلومتری قلعه قاضی و ۳۸ کیلومتری جزیره هرمز این استان بوده است.

راور استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای سه در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری راور، ۵۳ کیلومتری کوهبنان و ۵۸ کیلومتری کیانشهر این استان گزارش شد.

کوهبنان استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۷ کیلومتری کوهبنان، ۳۵ کیلومتری کیانشهر و ۴۰ کیلومتری راور این استان بوده است.

جمعه ۲۳ آبان

در سیرچ استان کرمان زلزله ۲.۷ و دزفول استان خوزستان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

هجدک استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۹ کیلومتری هجدک، ۴۳ کیلومتری چترود و ۵۱ کیلومتری خانوک این استان بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …