ثبت جهانی، فرصتی برای رونق اقتصادی و توسعه گردشگری یزد

ایسنا/یزد استاندار یزد رونق اقتصادی بر بستر بافت تاریخی و توسعه گردشگری و صنایع دستی را از فرصت‌های ثبت جهانی بافت تاریخی یزد دانست و گفت: این بستر آماده می‌تواند بخشی از مشکل اشتغال جوانان یزدی خصوصا فارغ التحصیلان را با رونق اقتصادی برطرف کند.

«محمدعلی طالبی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن تبریک سالگرد ثبت یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو اظهار کرد: در چنین روزی جهان به احترام میراث تاریخی یزد ایستاد و پهنه گسترده بافت تاریخی یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد و ایران به داشتن چنین جایگاهی در سطح جهان، بالید.

وی با اشاره به این که یزد میراث فرهنگ و تمدن مردم این دیار در طول تاریخ است، گفت: ثبت جهانی یزد یکی از دستاوردهای مهم این دیار کویری در طی دهه گذشته محسوب می‎شود که چشم‌اندازی متکی به توسعه پایدار را به روی یزد گشود.

استاندار یزد با اشاره به رشد شاخص‌های متعدد تصریح کرد: پس از ثبت جهانی یزد شاهد رشد سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و رونق کسب و کارهای وابسته خصوصا صنایع دستی بودیم علاوه بر آن، افزایش تخت‌های اقامتی به بیش از دوبرابر، رونق انواع گردشگری و تنوع بخشی در این حوزه، توسعه سایر زیرساخت‌ها و افتتاح طرح‌های متعدد گردشگری در یزد خصوصا در دولت دوازدهم از دستاوردهای ثبت جهانی برای این استان بوده است.

وی با بیان این که توسعه پایدار شهری و تعامل بین دستگاهی و محول شدن مسئولیت در قبال این میراث جهانی نیز به دنبال ثبت جهانی یزد اتفاق افتاد، گفت: امروز همه دستگاه‌ها دارای تعاملی نسبت به این میراث ارزشمند هستند که البته هنوز به زمان بیشتری برای تبیین مسئولیت‌ها و انجام کامل آن‌ها نیاز دارند اما آنچه مسلم است، چشم‌انداز توسعه یزد بر پایه حفظ بافت تاریخی و این میراث جهانی است.

طالبی رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال بر بستر بافت تاریخی و توسعه گردشگری و صنایع دستی را از فرصت‌های ثبت جهانی دانست و گفت: این بستر آماده می‌تواند بخشی از مشکل اشتغال جوانان یزدی خصوصا فارغ التحصیلان را با رونق اقتصادی برطرف کند و فرصتی پیش روی آینده یزد باشد.

استاندار یزد با بیان این که حفظ فرهنگ اصیل مردم یزد باید مورد توجه جدی و از برنامه‌های استان باشد، گفت: این فرصت در صورتی که به درستی مدیریت نشود می‌تواند تهدیدی برای یزد باشد لذا باید با جدیت ظرفیت‌های ثبت جهانی یزد را به فرصتی اقتصادی و فرهنگی تبدیل کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ثبت جهانی یزد فرصتی بود که با اهتمام افراد زیادی در اختیار یزد قرار گرفته و باید از آن حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم و نگذاریم با سهل انگاری و کوتاهی‌هایمان، یزد هرگز مزه تلخ خروج از فهرست جهانی یونسکو را تجربه کند.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …