جهانی شدن «عود» و «مهرگان» شاید سال بعد

بررسی دو پرونده «هنر ساختن و نواختن عود» و «جشن مهرگان» به عنوان دو میراث ناملموس ایران در پانزدهمین اجلاس میراث ناملموس جهانی به اجلاس سال بعد موکول شدند.

به گزارش ایسنا، پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث ‌فرهنگی ناملموس که از دوشنبه – ۲۴ آذر – به میزبانی جامائیکا، در بررسی پرونده‌های ایران بعد از مُهر تایید روی دو پرونده‌ی مشترک ایران و کشورهای دیگر، دو میراث ناملموس دیگر کشورمان را که هر کدام جداگانه به صورت مشترک با کشورهای دیگر تهیه شده‌اند، به شانزدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو موکول کرد.

دو پرونده‌ی «هنر ساختن و نواختن عود» و «جشن مهرگان» بعد از اعلام در پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس و چند اظهارنظر درباره‌ی آن‌ها از جمله صحبت‌های محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – ریفر (موکول به سال بعد) شد.

«هنر مینیاتور» (نگارگری) که به صورت مشترک با ترکیه، آذربایجان و ازبکستان تهیه و به یونسکو ارسال شده بود، چهارشنبه  ۲۶ آذر به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو ثبت شد، همچنین عصر پنجشنبه ۲۵ آذر «مراسم زیارت کلیسای تادئوس» به عنوان شانزدهمین میراث ناملموس کشورمان که به صورت مشترک با ارمنستان تهیه و به یونسکو ارسال شده بود در پانزدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

پرونده‌ی «جشن مهرگان» به صورت مشترک با تاجیکستان و «هنر ساختن و نواختن عود» به صورت مشترک با سوریه تهیه و به یونسکو ارسال شده بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …