"جوبجی" این بار با لودرهای میراث فرهنگی زخمی شد!

محوطه تاریخی «جوبجی» در حالی گویا در این روزهای خاص باز هم عرصه‌ی جولان لودرها شده که دوستداران میراث فرهنگی می‌پرسند چرا در عکس های این رخداد نامطلوب، مسوول میراث فرهنگی رامهرمز هم پای لودرها و ناظرِ کار است؟!

به گزارش ایسنا، محوطه‌ی باستانی جوبجی را در سال ۱۳۸۶ و به دنبال آغاز اجرائی کردن طرح کانال آب‌رسانی به دست آوردند، گنجینه‌ای بزرگ از یکی از پادشاهان عیلامی که کانالِ ۱۸۶ متری انتقال آب سببِ خیر شد و به حضور یاستان‌شناسان در جوبجی برای کاوش‌های گسترده‌ای منجر شد، کاوش‌هایی که بعضا هنوز ادامه دارد، اما نکته‌ی جالب توجه، تغییر دیدگاه مسوولان شهری رامهرمز است که حالا اجازه داده‌اند تا مسیرِ احداثِ جاده‌ برای عبور ماشین‌های معدن‌کاران از حریم درجه یک و عرصه‌ی محوطه‌ی جوبجی عبور کند.

هر چند در آن زمان با اعتراضات گسترده فعالان میراثی، کار متوقف شد. اما حالا و  در حالی که کمتر از یک سال از تعرض قبلی گذشته است باز هم لودرها را به عرصه‌ی جوبجی آوردند. اما این بار پای میراث فرهنگی هم به میان کشیده شده است، در حالی که پیش از این و در هر عملیات اجرایی این نهاد متولی جلو هر گونه اقدامی را توسط وسایل مکانیکی سنگ شکن می‌گرفت، حالا این پرسش مطرح است که آیا بدون توجه به همان ضوابط، این بار راه برای ورود لوردها باز شده است؟

در تصاویر منتشر شده‌ از این عملیات برخی فعالان میراثی می‌گویند رییس اداره میراث فرهنگی رامهرمز نیز در کنار لودرها عملیات را نظارت می‌کند.

از سوی دیگر، با توجه به فعالیت حدود ۱۲ معدن سنگ شکن در این منطقه از محوطه تاریخی جوبجی، قطعا برای رفت وآمد ماشین‌های این معادن، به جاده مواصلاتی نیاز دارند، جاده‌ای که در طول یکی دو سال گذشته درخواست برای ایجادش حتی به آغاز عملیاتی جدید برای شروع کار منجر شده بود.

حتی در این میان به میراث فرهنگی نیز فشار زیادی وارد کرده بودند تا اجازه دهند جاده از روی عرصه محوطه باستانی عبور کند.

البته حالا و بعد از شش ماه، امروز برخی می‌گویند مسوول میراث فرهنگی منطقه هدف از استفاده از لودر در این محوطه تاریخی را جابه جا کردن ماسه‌هایی اعلام کرده کرده‌اند که جلو دید نگهبان محوطه را می‌گرفته است.

این در حالی است که با توجه به ضوابط میراث فرهنگی، علاوه بر این که این اقدام دخل و تصرف در محوطه‌ی تاریخی محسوب می‌شود که آن غیرقانونی است، از سوی دیگر حرکت لودرها در محوطه‌ای که دارای لایه‌های تاریخی است، می‌تواند آسیب‌های زیادی را به این محوطه‌ی تاریخی وارد کند.

آن هم در حالی که چند ماه قبل، «عرصه و حریم جوبجی» توسط میراث فرهنگی استان خوزستان مصوب شده بود اما هنوز به استانداری ابلاغ نشده است. اقدامی که فعالان میراث فرهنگی معتقد بودند اگر این اتفاق نهایی شود، می‌تواند از تخریب‌ها و آسیب‌های زیادی به این محوطه جلوگیری کند.

حتی شنیده می‌شود مسوولان اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان در حال تهیه‌ی نامه‌ای هستند تا علت اقدام مدیر رامهرمز را از وی جویا شوند.
 

اسناد این گزارش نزد خبرگزاری ایسنا محفوظ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …