حق تقدم در واگذاری سهام کارخانه ها با کارگران است

یک مقام مسئول کارگری با بیان اینکه کارگران قدرت سرمایه گذاری در هیچ بازاری را ندارند، تاکید کرد: در بحث واگذاری سهام کارخانه ها اولویت با کارگران است چرا که آنها مجموعه را سرپا نگه داشته و در رشد و پیشرفت کارخانه اثرگذار بوده اند.

هادی ابوی در گفت وگو با ایسنا، درخصوص واگذاری سهام کارخانجات دولتی در بورس ابراز عقیده کرد و گفت: این اقدام می تواند اثرات مثبت و سازنده ای هم برای کارخانه ها و هم برای کارگران آن به دنبال داشته باشد. البته نمی گوییم حق مالکیت را به کارگران بدهند ولی انتظار داریم در واگذاری سهام کارخانه ها اولویت به کارگران داده شود.

وی ادامه داد: تاکید ما این است که اگر تصمیم به واگذاری سهام کارخانه ها گرفته شده حق تقدم به کارگران داده شود چرا که کارگران سالها در این مجموعه ها زحمت کشیده و عمر خود را در جهت رشد و پیشرفت واحدها صرف کرده و مجموعه را سرپا نگه داشته اند.

تقویت بنیه مالی کارگران با قرار دادن در اولویت واگذاریها

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه در گذشته سهام مازاد و تشویقی کارخانه ها برای بالا بردن انگیزه کارگران پیش بینی شده بود، اظهار کرد:متاسفانه دریافتی و حقوق کارگران ناچیز است و قدرت سرمایه گذاری در هیچ بازاری را ندارند و اگر بتوان آنها را به طریقی وارد بورس کرد، در وضع درآمد و معیشت و تقویت بنیه مالی آنها قطعا اثرگذار خواهد بود.

پرهیز از واگذاری سهام کارخانه های زیان ده در بورس

وی در عین حال پرهیز از واگذاری سهام کارخانه های زیان ده را خواستار شد و گفت: اگر به دنبال واگذاری سهام کارخانه های دولتی هستیم نباید کارخانه های ضررده در بورس واگذار شوند و در صورت عرضه کارخانجات، در بحث مدیریتی دقت لازم صورت گیرد.

تحقیق و تفحص از کارخانه های خصوصی سازی شده

ابوی در بخش دیگری از گفت وگو با ایسنا، درباره دستور رئیس جدید دیوان محاسبات برای تحقیق و تفحص از شرکت هفت تپه گفت: ما هم از دیوان محاسبات برای چنین دستوری و هم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که سه نماینده را مامور رسیدگی به این مساله کردند، کمال تشکر را داریم. سالهای سال است که بر لزوم تحقیق و تفحص از کارخانه هایی که به شکل خصوصی سازی واگذار شده اند تاکید می کنیم و امیدواریم این رویه در خصوص سایر کارخانه های خصوصی سازی شده نیز دنبال شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران تصریح کرد: نحوه واگذاری این کارخانه ها، ملک و املاک و دارایی های آنها و اینکه کارخانه ها به چه قیمتی فروخته شده اند، باید بررسی و مشخص شود. خوشبختانه مجلس ورود کرد و سه نماینده برای پیگیری مطالبات کارگران مشخص شدند.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور در روزهای اخیر با توجه به تجربه موفق واگذاری بخشی از سهام شستا، بر واگذاری سهام کارخانه های دولتی در بورس تاکید کرد. روز گذشته نیز رئیس دیوان محاسبات در راستای ماده ۴۲ قانون دیوان محاسبات کشور دستور انجام تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری و نظارت بر واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را به منظور احقاق حقوق کارگران آن صادر کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …