خانه نادری ساوه واجد ارزش ثبت ملی است/ تخصیص ۵۰۰ میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بنای تاریخی خانه نادری واقع در خیابان قیام روبروی مسجد مقدس‌زاده ساوه از نظر ویژگی‌های تاریخی فرهنگی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور شناخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بنای تاریخی خانه نادری واقع درخیابان قیام روبروی مسجد مقدس‌زاده ساوه از نظر ویژگی‌های تاریخی فرهنگی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور شناخته شده است.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرونده این خانه قدیمی در ساوه در نخستین جلسه ثبت آثار ملی کشور مطرح شده و در اسرع وقت موضوع ثبت این بنای تاریخی به سرانجام خواهد رسید.

وی با اشاره به پیشینه فرهنگی ساوه اظهار کرد: وجود تک ابنیه‌ها در شهر ساوه بیانگر شناسنامه‌های هویتی این منطقه است و برای حفظ و صیانت از این بناهای تاریخی و هویت‌های سرزمینی باید مجموعه میراث فرهنگی، شهرداری، مالکین و دستگاه‌های ذیربط اهتمام جدی داشته باشند.

وی با اشاره به تخریب بخشی از این ابنیه تاریخی بر اثر بارش باران اظهار کرد: کارشناسان میراث فرهنگی ضمن بررسی دلایل تخریب این اثر ملی، برای پیشگیری از تخریب بیشتر، رفع خطر و نیز استحکام بخشی به این خانه تاریخی با تخصیص مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون ریال بعنوان اعتبار اولیه اقدامات اولیه برای مرمت و بازسازی را آغاز خواهند کرد و در سنوات آینده با تخصیص اعتبارات، مبلغ بیشتری تخصیص خواهد یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: در شهر ساوه به عنوان شهری که دارای پیشنیه فرهنگی و تاریخی مطلوب است، باید آثار تاریخی که نشانگر هویت این شهر است به خوبی حفظ و حراست شود.

وی به پایشی که در خصوص خانه‌های قدیمی ساوه صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: ۱۶ خانه قدیمی و تاریخی ساوه برای این شهر کهن و تاریخی هویت‌ساز است و حفظ و حراست از این تک ابنیه‌ها ضروری است.

وی تصریح کرد: پیمودن پروسه ثبت ملی برای این خانه های قدیمی تابع ضوابط و قوانین است و از مالکین اثر انتظار می رود یادگاران آبا و اجدادی خود را با حمایت میراث فرهنگی حفظ کنند و بهترین کاربری برای آنان که همانا تبدیل شدن به فضاهای بوم‌گردی و گردشگری نظیر آنچه در خصوص خانه های کاشان اتفاق افتاده است، را تعریف کنند.

ایزدی از اعطای تسهیلات کم بهره و مناسب برای تعریف کاربری مناسب متناسب با این بناهای قدیمی خبر داد و افزود: نگاه میراث فرهنگی حفظ و صیانت از این آثار و منفعت اقتصادی، ایجاد اشتغال و خلق ثروت برای مالکین با تعریف کاربری متناسب با آن است.

وی احیای عمارت امیرحسینی در ساوه با هزینه مالک این بنای تاریخی و حمایت میراث فرهنگی را نمونه بارزی از حفظ میراث گذشتگان دانست که موجب ماندگاری این اثر می شود و از مالکین ۱۶ خانه قدیمی در ساوه خواست تا با دریافت کمک‌های بلاعوض، تسهیلات کم بهره و معافیت‌های خدماتی کمک کنند که این خانه ها به فضای گردشگری تبدیل شوند تا مردم برای حضور در یک خانه تاریخی قدیمی به شهرهای تاریخی دیگری نظیر کاشان مراجعه نکنند. گرچه نظیر عمارت امیرحسینی ساوه در شهری مانند شهر کاشان وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، همچنین به مکاتبه این اداره کل با مالکین خانه نادری اشاره کرد و افزود: با صدور ابلاغیه به مالکین این بنای تاریخی ضمن تاکید بر واجد شرایط بودن ثبت ملی این اثر اعلام شده است که  در اجرای ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون مربوط به حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ شمسی چنانچه به تصمیم این اداره ‌کل اعتراض دارند ظرف مدت یک ماه از تاریخ رویت این نامه اعتراض خود را به صورت مکتوب به این اداره کل اعلام کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی افزود: ضمنا مالکین و متصرفین قانونی آثاری که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت می‌رسد ضمن حفظ حقوق مالکانه مطابق ماده واحده مصوبه ۲۸ بهمن ۱۳۷۱ مجلس شورای اسلامی که در تاریخ دوم اسفند ماه ۱۳۷۱ به تایید شورای نگهبان رسیده از حمایت‌های قانونی برخوردار می شوند.

وی افزود: در صورت ثبت اماکن در فهرست آثار ملی، این اداره علاوه بر مساعدت فنی و کارشناسی در حفاظت و تعمیرات آنها بخشی از هزینه مربوطه را پرداخت خواهد کرد. همچنین ثبت اثر در فهرست آثار ملی کشور خللی در مالکیت یا تصرف آن وارد نمی‌کند و بدیهی است با عنایت به اینکه اثر مورد نظر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی است، صدور مجوز احداث بنا جهت اثر تاریخی مورد نظر از نظر این اداره کل امکان‌پذیر نیست و مالکین می‌توانند صرفاً نسبت به مرمت و احیای بنا با کاربری جدید و در راستای خدمات گردشگری از پشتیبانی و تسهیلات این اداره کل بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …