خداحافظی بازار با نفت ۶۰ دلاری

طبق نظرسنجی رویترز، قیمت نفت در نتیجه فروپاشی توافق میان تولیدکنندگان بزرگ در خصوص محدودیت عرضه و افت تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا، برای مدت طولانی پایین خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، تحلیلگران در نظرسنجی ماهانه رویترز میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال میلادی جاری را ۴۲ دلار پیش بینی کردند که پایینتر از پیش بینی قیمت ۶۰.۶۳ دلار در فوریه است.

در این نظرسنجی که ۲۱ تحلیلگر شرکت کردند، پیش بینی شد میانگین قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم امسال به ۳۴.۸۷ دلار، در سه ماهه سوم به ۳۹.۰۵ دلار و در سه ماهه چهارم به ۴۴.۰۸ دلار خواهد رسید.

همچنین میانگین قیمت نفت آمریکا در سه ماهه دوم ۳۰.۳۷ دلار و برای کل امسال ۳۷ دلار پیش بینی شد.

ادوارد مویا، کارگزار شرکت OANDA در این باره گفت: پایان توافق اوپک پلاس مدت زیادی بود که عقب افتاده بود و قیمتهای نفت برای مدت طولانی حداقل چند سه ماهه آینده پایین خواهند ماند. شاخص قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا باید به محدوده ۳۰ دلار عادت کنند.

شاخصهای قیمت نفت دوشنبه گذشته در واکنش به برنامه عربستان برای کاهش شدید قیمت فروش و افزایش تولید نفت خود، با بزرگترین کاهش روزانه از زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ روبرو شدند. همکاری سه ساله تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک و اقدام داوطلبانه آنها در محدود کردن عرضه تاکنون از قیمتها پشتیبانی کرده بود اما ناکامی آنها برای دستیابی به توافق در خصوص تمدید محدودیت عرضه باعث شد سقف تولید اعضای این گروه از ماه آینده که توافق به پایان می رسد، برداشته شود.

تولیدکنندگان شیل آمریکا در واکنش به تحولات اخیر، به کاهش هزینه و کاهش تولید آتی پرداخته اند. فروپاشی توافق اوپک پلاس به نگرانیها در خصوص افت تقاضای جهانی اضافه کرده است.

اکثر تحلیلگران پیش بینی می کنند تقاضای جهانی برای نفت برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ با کاهش سه ماهه روبرو شود و پیش بینی‌ها از کاهش بین ۰.۸ تا چهار میلیون بشکه در روز تقاضا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ متغیر است اما برای کل سال رشد ۰.۱ تا ۰.۵ میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت پیش بینی شده است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمتهای نفت روز جمعه پس از اقدام آمریکا و سایر کشورها برای حمایت اقتصادهای تضعیف شده از شیوع کرونا بهبود یافتند اما همچنان با کاهش هفتگی سنگینی روبرو شدند. بهای نفت برنت با ۶۳ سنت افزایش، در ۳۳ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲۵ درصد کاهش نشان داد که بزرگترین کاهش هفتگی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ بود. بهای وست تگزاس اینترمدیت با ۲۳ سنت افزایش، در ۳۱ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه بسته شد اما حدود ۲۳ درصد کاهش هفتگی داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …