داغ دل فعالان گردشگری از صدور ویزای درمانی برای خارجی‌ها

ایسنا/یزد در حالی گردشگری به عنوان یکی از عوامل شیوع کرونا از سوی وزارت بهداشت مطرح است که رونق سفرهای درمانی داخلی و صدور ویزای سلامت برای مسافران خارجی همچنان برقرار است و این تناقض به شدت فعالان گردشگری را نسبت به این موضوع گلایه‌مند کرده است.

سری به چند بیمارستان تخصصی و مرکز درمانی می‌زنم از کلینیک اعصاب و روان بهمن گرفته تا تعدادی از مطب‌های پزشکان در کوچه برخوردار و بلوار طالقانی؛ گویا خبری از کرونا نیست و اگر ماسک‌های روی چهره‌ها عامل جدایی شرایط کنونی از دوران قبل کرونا نبود، شاید ازدحام بیماران در مطب‌های یزد خیلی معمول می‌نمود ولی اکنون بسیار جای تعامل دارد!

خیابان های مجاور این مطب‌ها پرازدحام و مملو از جمعیت و خودروهاست، شلوغی بیماران در برخی مطب‌ها مانند زیبایی و پوست، مغز و اعصاب، قلب و روانپزشکی بیشتر به چشم می‌آید و  پوشش و لهجه‌ی اکثر مارجعان گویای غیربومی بودن آن‌هاست.

مطب‌های پزشکان نیز بدون هیچ حساسیتی مراجعان را پذیرش می‌کنند و گویا پرسنل این مراکز درمانی نیز هیچ واهمه‌ای از ابتلا به کرونا ندارند. در برخی از بیمارستان‌های خصوصی یزد البته حساسیت بسیار بیشتری مشاهده می‌شود؛ پرسنل یکی از این مراکز خصوصی در حال مشاجره با یکی از بیماران غیربومی است و پذیرش وی را تنها منوط به داشتن تست پی.سی.آر می‌داند ولی مراجعان به شدت با این شرط پذیرش، مقابله می‌کنند.

گذری نیز به یکی از کوچه‌هایی که تمرکز مسافرخانه‌های مجاز در آن بیشتر است، می‌کنم؛ راننده‌ی خودوریی سفید رنگ که سرنشینانش علاوه بر وی، یک زن و دو بچه هستند کنارم ترمز می‌کند و در حالی که شیشه جلوی خودرو را پایین می‌دهد، می‌پرسد: «خواهر مسافرخانه‌ی … کجاست؟» و من به رسم مهمان‌نوازی معمول یزدی‌ها او را راهنمایی می‌کنم و به عنوان یک خبرنگار از آنها علت سفرشان را جویا می‌شوم و مرد به همسرش اشاره می‌ند و می‌گوید: «برای مراجعه به مرکز ناباروری آمده‌ و قصد دارد سومین فرزندمان را باردار شود.» برایشان آرزوی خرسندی می‌کنم و از آنها می‌خواهم تا از ماسک استفاده کنند و سپس از آنها دور می‌شوم.

نزدیک یکی از بیمارستان‌های معروف یزد هم طبق معمول، واسطه‌هایی ایستاده‌اند که برای خانه‌های مسافر بدون مجوز هر بیمار غیربومی را صدا می‌کنند؛ درست مانند راننده تاکسی‌هایی که برای جذب مسافر با هم رقابت می‌کنند. البته تعداد انگشت شماری هستند که اکثراً نیز با لهجه شیرین یزدی صحبت می‌کنند؛ لهجه‌ای که برای اطمینان بخشی به مسافران غیربومی گاهی با زبان فارسی و دیگر لهجه‌ها در هم می‌آمیزد و از اصالت یزدی خارج می‌شود.

محدودیت‌هایی که جز حوزه درمان شامل همه می‌شود!

 یزد سال‌ها، شهره مهمان‌نوازی مردمانش بوده و همواره از پذیرش هر مهمانی بدون در نظر گرفتن هر مشکلی، خودداری نمی‌کنند، حتی حالا که کرونا بیش از یک سال بر یزد سایه انداخته و تمام مراکز گردشگری تعطیل هستند، باز هم شاهد مهمانانی برای درمان است و با وجود تهدید سلامتی‌شان، با آغوش باز از آن‌ها استقبال می‌شود.

حرف مهمان و مهمان‌نوازی شد؛ موضوع پرچالشی که اخیراً وزارت بهداشت و ستاد کرونا در خصوص آن بحث دارد و آن را به عنوان تهدید سلامت مردم مطرح کرده و مصوباتی که استانداران و فرمانداران را نیز تحریک کرده تا محدودیت‌هایی را برای مقابله با موج جدید بیماری کرونا اعمال کنند؛ البته محدودیت‌هایی که همه را جز بخش درمان و سلامت شامل می‌شود.

البته اوایل که مردم یزد نسبت به ورود غیربومی‌ها حساس شده بودند، نظارت بر مطب‌ها و برخی از مراکز درمانی که البته با شلوغی بیش از حد، اغلب پروتکل‌های بهداشتی را نقض می‌کردند، تشدید شد اما این نظارت‌ها زیاد هم دوام نیاورد و مطب‌ها دوباره فعالیتشان را با همان شلوغی و پذیرش بیماران غیربومی از سرگرفتند.

پلاک‌های غیربومی و تردد مسافران غیریزدی نیز در بازه‌ای زمانی، زیاد شد اما در همین روزها هم واحدهای مجاز اقامتی و هتل‌ها تقریباً تعطیل و بعضاً نیز تعداد بسیار محدودی در حالت کشیک بودند و به همین منوال سه موج بیماری را در یزد پشت سر گذاشتیم.

باز حوالی ایام عید نوروز است و مسافرت‌ها در حال شدت گرفتن، اما صحبت‌های ضد و نقیض متولیان سفر بسیاری را دچار تردید کرده است چرا که همچنان گردشگری متهم اصلی است و بر سر این خوان، مطب‌ها و مراکز درمانی هنوز پذیرای مهمانان غیربومی هستند؛ مهمانانی که غالباً به دلیل قصور مالی مجبور به انتخاب خانه‌های ارزان قیمت مسافر و عمدتاً غیرمجاز را برای اقامت خود در ایام درمان هستند.

این مطالب برای کسانی که هر روز از هفته با چنین مشاهداتی مواجه هستند، بسیار ملموس‌تر است  و نمونه‌ی بارز آن رئیس خانه مطبوعات یزد است که به دلیل استقرار این خانه در کوچه برخوردار یکی از معابر خاص مطب‌های پزشکان، همه روز با چنین صحنه‌هایی مواجه است.

«فرزاد فیضی» رییس این خانه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: تعداد زیادی از مطب‌ها در این کوچه واقع شده‌ که با وجود شیوع کرونا، هر روز شلوغ‌تر از روز قبل هستند و معمولاً این کوچه مملو از پلاک‌های غیر بومی است.

وی با گلایه از این که شلوغی مطب‌ها تا فضای بیرونی مطب امتداد دارد، می‌گوید: از اول شیوع کرونا این روند وجود داشته ولی مدتی است که به دنبال شیوع کرونای انگلیسی بسیاری از پزشکان، بیماران و مراجعان خود را بیرون از مطب و در فضای باز نگه می‌دارند که همین مسئله موجب تجمع بیماران در کوچه و محل تردد دیگر عابران می‎شود.

موظف به ارائه خدمت به همه مراجعان هستیم

دکتر «ابراهیم سلمانی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص اعمال محدودیت‌ برای مراجعان غیربومی با توجه به شیوع بیماری می‌گوید: بخش سلامت استان موظف به ارائه خدمات به هر نوع مسافر و مراجعه‌کننده‌ای فارغ از رنگ پوست، ظاهر و ملیت است.

وی با تاکید به این که اعمال محدودیت برای پذیرش بیماران ممکن نیست، در پاسخ به سوالی مبنی بر بالا بودن ریسک ابتلای کادر درمان به کرونا از این طریق، خاطرنشان می‌کند: هر بیماری چه یزدی و چه غیر یزدی می‌تواند ناقل کرونا باشد، پس نمی‌توانیم با این شرط از درمان سرباز بزنیم.

این مسئول با بیان این که برخی از مطب‌ها و مراکز درمانی در خصوص ایمنی بیشتر شرایط و محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند، می‌گوید: بعضی از مطب‌ها تست پی.سی.آر را الزامی می‌دانند که افراد در صورت منفی شدن این تست نیز می‌توانند ناقل باشند و برخی نیز از تب‌سنج استفاده می‌کنند اما در مجموع خدمات به هر بیماری ارائه می‎شود.

سلمانی با بیان این که هر نوع محدودیتی باید از ورودی شهر اعمال شود، می‌گوید: اگر قرار است خدماتی به بیماران غیربومی ارائه نشود لازم است که در این زمینه ورودی‌های شهر بسته شوند، در غیر این صورت محدودیتی برای ارائه خدمات درمانی به این بیماران وجود ندارد.

آغوش باز ایران به روی گردشگران خارجی سلامت

اما بیماران داخلی فقط بخشی از این سناریو هستند و یکی از مسائل مطرح شده از سوی جامعه گردشگری، صدور ویزای درمان برای کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای عربی همچون عراق است.

یکی از راهنمایان گردشگری در این باره از ورود تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی از کشورهای عربی به استان‌های تهران و فارس و بعضاً تعداد محدودتری به یزد خبر می‌دهد و در این باره به ایسنا می‌گوید: همه روادیدها لغو شدند، اما گردشگر سلامت همچنان مجاز هستند که به کشور سفر کند.

وی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید: گردشگر سلامتی که برای درمان به کشور می‌آید، ریسک بسیار بالایی از انتقال کرونا را به همراه دارد ولی اگر او مجاز به سفر کردن به کشور است، چطور انواع روادید دیگر به بهانه‌ی شیوع کرونا صادر نمی‎شود؟

کتمان کوتاهی وزارت بهداشت در تزریق واکسن

«سیدمحسن حاجی سعید» رئیس کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور هم محدودیت‌های اعمال شده برای صنعت گردشگری را ناشی از ضعف وزارت بهداشت در خرید یا تولید به موقع واکسن می‌داند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: یزد سه موج را بدون وجود هیچ گردشگری تجربه کرد و اما سوال اینجاست که اگر با هر نوع سفری مخالف هستید چرا هر گردشگری جز گردشگری سلامت را محدود می‌کنید؟

وی با بیان این که تاکنون با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی، ارتباطی بین موج‌های قبلی با گردشگری وجود نداشته است، می‌گوید: به نظر می‌رسد عده‌ای از این طریق با سپر بلا کردن گردشگری، کاستی خود را در درمان قطعی کرونا و زدن واکسن کتمان می‌کنند.

حاجی سعید تاکید می‌کند: وزارت مربوطه باید برای این کوتاهی به مردم پاسخگو باشد نه این که تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسانه‌ای داشته و ذهن مردم را به سمت گردشگری ببرد.

رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور با بیان این که اگر مطلقاً مخالف سفر هستید، چرا ویزای گردشگری سلامت صادر می‎کنید؟ به وضعت ترددهای مسافران غیربومی سلامت به یزد نیز اشاره می‌کند.

محدودیت گردشگری به جز گردشگر سلامت

«سیدامیرناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران یزد که از این برخوردهای سلیقه‌ای با گردشگری گلایه دارد، به ایسنا می‌گوید: اگر گردشگری و سفر عامل شیوع کروناست پس چگونه صدور ویزای سلامت تاکنون لغو نشده است؟

وی به وضعیت شیوع کرونا از عواملی جز گردشگری یاد می‌کند و می‌گوید: در حالی گردشگری بارها مشمول محدودیت‌های ستاد کرونا شده که تاکنون هیچ آمار رسمی از شیوع کرونا به واسطه زیرساخت‌های مجاز گردشگری منتشر نشده است.

طباطبایی سفرهای درمانی داخلی را موثر در شیوع کرونا می‌داند و اضافه می‌کند: آیا گردشگری که برای سفر از خودرو شخصی استفاده می‌کند و در فضای ایزوله خانوادگی قرار دارد، نسبت به گردشگری که برای سفر از هواپیما یا قطار استفاده می‌کنند، بیشتر است؟

وی برخی محدودیت‌های کرونایی اعلام شده برای نوروز را منطقی نمی‌داند، با اشاره به شیوع کرونای انگلیسی توسط صنعت در یزد، می‌گوید: این بار هم گردشگری بی‌تاثیر بود ولی تمام محدودیت‌ها را برای گردشگری رقم می‌زنند.

با تمام این اوصاف و نظر به این که در خصوص گردشگری هوشمند و سفر ایمن صحبت‌ها و برنامه‌ریزی‌های متعددی بین دو وزارت گردشگری و بهداشت شده اما هنوز تصمیمات و صحبت‌های ضد و نقیض زیادی نقل می‎شود که گویا مشخص نیست وضعیت چگونه خواهد شد.

البته هر چند گردشگری هوشمند و ایمن جزو مصوبات ستاد ملی کروناست و مورد تایید این ستاد نیز قرار گرفته اما هنوز جامعه گردشگری برخلاف دیگر صنایع حمایتی نمی‎شوند و مشخص نبودن وضعیت این صنعت مسئله‌ای است که با وجود رکود قابل توجه حاکم به این صنعت، بر آن سایه انداخته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …