درمان ۱۰ روزه جراحات با نانو زخم‌پوش‌های حاوی دارو

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از نانو الیاف زخم پوشهایی را تولید کردند که قادر است داروی لود شده بر روی نانو الیاف را به طور هم‌سطح در زخم رهاسازی کند و بهبود زخم در مدت ۱۰ روز صورت خواهد گرفت.

وحید بذر افشان، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایسنا تولید زخم‌پوش‌های حامل دارو با فناوری نانو را از دستاوردهای این شرکت دانست و ادامه داد: این زخم پوش‌ها دارای دو بخش نانو الیاف و مواد سوپرجاذب پلیمری هستند که این مواد سوپر جاذب توانایی جذب آب، عفونت و مایعات بیولوژیکی را دارد و این امر موجب سرعت بخشیدن به درمان خواهد شد.

وی با بیان اینکه این زخم‌پوش، حاوی ژل حامل دارو و ترکیبی از پلیمرها است که در ترمیم زخم موثرند و به زخم نمی‌چسبد، اظهار کرد: امروزه در سراسر دنیا برای بهبود و سرعت بخشی به درمان زخم از زخم‌پوش‌های حامل دارو استفاده می‌شود که دارای پارامترهای گوناگونی هستند و هرکدام برای درمان زخم‌های خاصی به کار می‌روند.

بذرافشان با تاکید بر اینکه زخم‌پوش‌ها معمولا تنها توانایی دارورسانی و ترمیم زخم را دارند، خاطر نشان کرد: اما برای بهبود عملکرد دارو بهتر است خون و عفونت‌های ناشی از زخم نیز در حین دارو رسانی، پاک‌سازی شود. برای این منظور زخم‌پوشی را تهیه کردیم که علاوه بر رهایش آنتی‌بیوتیک و ویتامین C برای ترمیم زخم، خاصیت جذب عفونت و خون ناشی از زخم را داشته باشد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این زخم‌پوش حاوی داروهای “آنتی‌بیوتیک”، “روی” و “زینک” است، یادآور شد: روش مورد استفاده در این طرح “فرس اسپلینگ” است و از آنجایی که در این روش از ولتاژ الکتریکی استفاده نمی‌شود، اثری بر روی دارو ندارد و می‌توان برای لود هر نوع مواد دارویی استفاده کرد.

وی زخم‌پوش تولید شده را دارای خواص زیست تخریب‌پذیر دانست و یادآور شد: زمانی که این زخم‌پوش بر روی زخم قرار داده می‌شود، شروع به تجزیه می‌کند، ضمن آنکه داروی لود شده بر روی آن نیز به طور یکسان در زخم رهاسازی می‌شود.

این محقق در این باره توضیح داد: برای تولید نانو الیاف از دو روش‌ استفاده می‌شود که یک روش آن دارای ولتاژ الکتریکی بالا است و این ولتاژ می‌تواند بر روی دارو اثرگذار باشد و آن را از بین ببرد، ولی روش فرس اسپلینگ تنها بر اساس خواص ذاتی ماده برای تولید نانو الیاف بهره می‌برد.

بذرافشار با تاکید بر اینکه دارو در این زخم‌پوش‌ها داخل نانو الیاف قرار داده شده است، گفت: نانوالیاف به دلیل سطح مقطع زیادی که دارد، می‌تواند در تماس کامل با زخم باشد و به همین دلیل رهایش دارو در تمام سطوح زخم صورت می‌گیرد و به صورت هم‌سطح در کل زخم، رهایش دارو وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: پروسه درمانی با این زخم‌پوش بین ۷ تا١٠ روز به طول می‌انجامد و از آن می‌توان علاوه بر زخم‌ها، در درمان زخم بستر و سوختگی‌ها با استفاده از داروهای مورد نیاز این نوع زخم‌ها نیز استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …