در چهاردهمین نشست وزارتی اوپک پلاس چه گذشت؟

چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شامگاه پنجشنبه (۱۴ اسفندماه) به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه از طریق ویدیوکنفرانس و حضور ۲۳ کشور عضو با انتشار بیانیه‌ای به‌ کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، این نشست انتصاب دوباره محمد الفارس، وزیر نفت کویت و بازگشت محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر به جمع اعضای ائتلاف اوپک پلاس را خوشامد گفت. در این نشست بر نقش مثبت  توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در حمایت از بازگشت توازن به بازارهای جهانی نفت همسو با تصمیم تاریخی دهمین نشست مشترک وزارتی فوق‌العاده اوپک و غیر اوپک در ۱۲ آوریل ۲۰۲۰ (۲۴ فروردین‌ماه) برای کاهش عرضه دسته‌جمعی نفت خام و تصمیم‌های بعدی تاکید شد.

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس با اشاره به کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی از یکم فوریه (۱۳بهمن‌ماه) به مدت دو ماه، ضمن تشکر از این کشور بر حمایت از ثبات بازار نفت تاکید کردند. اعضای ائتلاف اوپک پلاس همچنین از تمدید کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان برای ماه آوریل ۲۰۲۱ و رویکرد انعطاف‌پذیر و پیشگیرانه این کشور قدردانی کردند.

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس تصمیم گرفتند رقم تولید نفت خود در ماه مارس را برای ماه آوریل ۲۰۲۱ هم ادامه دهند، در عین حال اعضا به روسیه و قزاقستان به‌دلیل ادامه الگوی مصرف فصلی، اجازه دادند به ترتیب تولید خود را ۱۳۰ هزار بشکه و ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

نشست چهاردهم وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس، گزارش ماهانه کمیته فنی مشترک (JTC) شامل داده‌های تولید نفت خام در ماه فوریه را بررسی کرد. در این نشست از عملکرد مثبت اعضای مشارکت‌کننده در توافقنامه همکاری استقبال شد. رقم پایبندی کلی به تصمیم اصلی در ماه فوریه ۱۰۳ درصد ثبت شد، به‌طوری که این رویه سبب تقویت روند پایبندی کل کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس به توافق کاهش عرضه می‌شود.

در این نشست اشاره شد که از نشست آوریل ۲۰۲۰، کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تا پایان ژانویه ۲۰۲۱، از ورود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه نفت مازاد که سبب شتاب در روند بازگشت تعادل به بازارهای جهانی نفت می‌شود، جلوگیری کرده‌اند.

این نشست به‌طور ویژه از نیجریه برای پایبندی کامل به سهمیه تولیدش در ژانویه ۲۰۲۱ و جبران کل تخلف‌هایش قدردانی کرد.

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس از تیمیپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه به‌دلیل دیپلماسی سازنده و اثرگذارش به‌عنوان فرستاده ویژه کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) به کشورهای کنگو، گینه‌استوایی، گابن و سودان جنوبی برای بحث درباره پایبندی این کشورها به سهمیه‌های کاهش تولید و جبران تخلف‌هایشان تشکر کردند.

طبق اعلام‌ دبیرخانه اوپک، در این زمینه وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس با درخواست چند کشور عضو این ائتلاف که هنوز تخطی از سهمیه‌های خود را جبران نکرده‌اند، برای تمدید دوره جبران تخلف‌ها تا پایان ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی موافقت کردند.

در این نشست از همه شرکت‌کنندگان خواسته شد تا با پایبندی کامل و جبران تخطی از سهمیه‌های کاهش تولید، هدف بازگرداندن تعادل به بازار نفت را محقق کنند و مانع تأخیر بی‌رویه در طی شدن این فرآیند شوند. il]kdk مشاهده شد ذخیره‌سازی‌های کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) در دسامبر ۲۰۲۰ برای پنجمین ماه پیاپی کاهش یافته است.

این نشست، تاثیر اجرای برنامه‌های واکسیناسیون مقابله با ویروس همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ (کرونا) و ارائه بسته‌های محرک در اقتصادهای کلیدی را بر تحولات و بهبود اخیر بازار نفت، به رسمیت شناخت، اما به همه کشورهای مشارکت‌کننده هشدار داد با توجه به شرایط نامطمئن بازار، هوشیار و انعطاف‌پذیر باشند و در مسیری که داوطلبانه در آن گام گذاشتند و از عواید آن بهره‌مند شدند، باقی بمانند.

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس از کمیته مشترک فنی و دبیرخانه اوپک به‌دلیل مشارکت در این نشست تشکر کردند.

زنگنه: نشست خوبی بود، بازار باثبات است

بیژن زنگنه وزیر نفت پس از پایان چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس، با مثبت ارزیابی کردن این نشست، گفت: وضع بازار هم‌اکنون باثبات است.

وی با بیان اینکه نسبت به جلسات قبل که معمولا طولانی می‌شد، نشست خوبی برگزار شد، افزود: تصمیم اصلی این بود که در عمل روسیه و قزاقستان در آوریل روزانه ۱۵۰ هزار بشکه به تولید خود می‌افزاید و نشست بعدی اوپک‌پلاس نیز یکم آوریل (۱۲ اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود.

زنگنه گفت: بر اساس تصمیم‌ این نشست، عربستان‌ در ماه آوریل به کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت خود ادامه می‌دهد.

وی یادآور شد: بازار اکنون باثبات است.

نشست آینده کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) و پانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس به ترتیب برای ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) و یکم آوریل ۲۰۲۱ (۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۰) برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …