دغدغه‌ استفاده از بن اهل قلم در نمایشگاه کتاب

محمود معتقدی که معتقد است کتاب باید مورد دیدار قرار بگیرد، با بیان این‌که نمایشگاه مجازی کتاب تجربه خوبی نبود، از این‌که نتوانسته است از بن اهل قلم در این رویداد استفاده کند و از پیشنهادی برای رفع مشکلات این‌چنینی می‌گوید.

این شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره این رویداد و مراجعه خود به آن اظهار کرد: برای من پیامی آمد که به عنوان اهل قلم می‌توانم مبلغ ۲۵۰هزار تومان از نمایشگاه مجازی کتاب خرید کنم، منتها این روزها سایت آن‌قدر شلوغ است و در دسترس نبوده که استفاده از این بن اصلا برایم امکان‌پذیر نشد. علاوه‌بر این لیستی از کتاب‌ها در سایت نمایشگاه وجود ندارد.

او که در روز ششم بهمن‌ماه این گفت‌وگو را انجام می‌داد، افزود: به من گفتند که سایت نمایشگاه کتاب امروز (دوشنبه، ششم بهمن‌ماه) خلوت‌تر شده اما من هنوز موفق به خرید از آن نشده‌ام.

معتقدی همچنین با ارائه پیشنهادی در خصوص رفع مشکلی که با آن مواجه بوده است بیان کرد: فکر می‌کنم اگر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در دو مرحله انجام می‌شد، خیلی بهتر بود. مرحله اول به خریداری از سایت نمایشگاه اختصاص پیدا می‌کرد و در مرحله دوم و زمانی که نمایشگاه به اتمام رسید، فرصتی دیگر برای استفاده اهل قلم از بن‌شان در کتاب‌فروشی‌هایی که عضو این طرح هستند، داده می‌شد. واقعا نمی‌دانم فضایی که در نظر گرفته‌اند، جواب می‌دهد یا نه! تاکنون ۲۰، ۳۰ هزار نفر به این سایت وارد شده‌اند که برخی‌های‌شان هم نویسنده‌اند اما من تا حالا از کسی نشنیده‌ام که توانسته باشد خرید کند. به نظر من این نقض غرض است و نتوانستند آن خدمت اساسی را به دلیل شلوغ بودن سایت و نبود لیست کتاب ارائه کنند. 

این شاعر سپس گفت: ولی من فکر می‌کنم که اگر در دو مرحله به اهل قلم فرصت می‌دادند؛ یکی در نمایشگاه و دیگری پس از آن تا با بن‌شان خرید کنند، بهتر بود یعنی دیگر نیازی نبود که اهالی قلم به این همه شلوغی‌ای که در سایت هست وارد شوند و این فرآیند را طی کنند، اصلا این افراد چطور به کتاب‌های مورد نظرشان در سایت دسترسی پیدا کنند؟ به نظرم این‌ها پیچیده است و عملا هم با این ازدحامی که در سایت هست، دسترسی تقریبا ممکن نیست. ضمن این‌که مگر ما چقدر نویسنده در ایران داریم که از این بن استفاده می‌کنند، در نتیجه بهتر بود که به اهل قلم وقت دیگری را هم برای استفاده از این بن می‌دادند.

محمود معتقدی همچنین به لزوم توجه به کتاب‌های صوتی اشاره و بیان کرد: از جهتی بهتر بود که کتاب‌های صوتی هم در نمایشگاه مورد توجه قرار می‌گرفت. مثلا «واوبوک» با همکاری ناشر من شش ماه پیش کتابم را که توسط خودم خوانده شده در نرم‌افزار «واوخوان» با پرداخت مبلغ کمی در دسترس قرار داده، اما معلوم نیست کتاب‌های صوتی هم حتی با وضعیت شیوع ویروس کرونا مورد اقبال قرار گرفته یا جامعه ایرانی هنوز عادت ندارد برای کتاب صوتی پول بدهد.

او با بیان این‌که به طور کلی بحث دیداری نمایشگاه کتاب مهم است اظهار کرد: کرونا همه چیز را به هم ریخته، قبل از شیوع کرونا نمایشگاه حضوری کتاب برگزار می‌شد و ناشران بسیاری هم در آن شرکت می‌کردند و هر کسی هر کتابی را که می‌خواست به راحتی می‌خرید اما حالا که این امکان نیست. هرچند از فضای مجازی استفاده کرده‌اند اما آیا واقعا جواب‌گو بوده و همه راضی بوده‌اند؟ من که فکر نمی‌کنم. بیشتر یک پوزیشن بوده است تا بگویند دنیای کتاب را هم می‌شود در فضای مجازی مطرح کرد. در حالی که کتاب باید مورد دیدار قرار بگیرد، در کل من فکر می‌کنم این نمایشگاه تجربه خوبی نبود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …