دورکاری بهترین شیوه برای تحقق اهداف دولت الکترونیک

یک کارشناس اقتصادی حرکت به سمت الکترونیکی شدن خدمات در عصر ارتباطات را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: “دورکاری” در دوران کرونا یکی از بهترین شیوه‌ها برای تحقق اهداف دولت الکترونیک است و این هدف با بسترسازی، آموزش و فراهم کردن زیرساختهای مورد نیاز قابل انجام است.

حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، مزیت‌های الکترونیکی کردن خدمات در جامعه را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: استقرار دولت الکترونیک در تمام دنیا اتفاق افتاده و دلایل متعددی از جمله شفافیت، مقابله با فساد و کاهش هزینه‌ها در این زمینه اثرگذار بوده است. طبعا در شرایطی که دنیا به این سمت حرکت کرده، بسترسازی و فراهم کردن زیرساختها برای الکترونیکی شدن خدمات امری اجتناب ناپذیر است.

وی از مزایای دولت الکترونیک را تسهیل در انجام امور، حذف بروکراسی‌های زائد، دسترسی آسان به خدمات و کاهش شدید هزینه‌ها عنوان کرد و گفت: در دوران کرونا استفاده از فضای مجازی و انجام اینترنتی خدمات یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود. بالاترین ارزشی که این اتفاق می‌تواند رقم بزند زمان است که ارزش آن از طلا بیشتر است و وقتی کارها در بستر اینترنت انجام شود زمان به مردم بر می‌گردد، جلوی ترافیک و ازدحام گسترده گرفته می‌شود و در مصرف سوخت و حامل‌های انرژی، ‌آب و برق و گاز صرفه‌جویی می‌شود و کاهش شدید هزینه‌ها را شاهد خواهیم بود.

دورکاری بهترین شیوه برای تحقق اهداف دولت الکترونیک

این کارشناس اقتصادی، دورکاری را یکی از بهترین شیوه‌ها برای تحقق اهداف دولت الکترونیک دانست و گفت: در دوران کرونا دورکاری در مورد کارمندان دولت اجرا شد که  با این کار هم هزینه‌ دستگاهها و ادارات به حداقل ممکن رسید و هم کارکنان بدون مراجعه به محل کار از داخل منزل کارهای روزمزه و تایپ و ارسال نامه‌های اداری را انجام می‌دادند و به امور منزل هم رسیدگی می‌کردند اما نکته مهم این است که دورکاری بدون دستیابی به زیرساختهای ارتباطی قابل انجام نبود بنابر این فراهم کردن بستر ارتباطات، دسترسی به شبکه اینترانت و سرعت پهنای باند در این زمینه بسیار موثر است.

نجف خاطرنشان کرد: نکته مهم در بحث دورکاری این است که دورکاری بدون دستیابی به زیرساختهای ارتباطی قابل انجام نیست بنابر این فراهم کردن بستر ارتباطات، دسترسی به شبکه اینترانت و سرعت پهنای باند در این زمینه بسیار موثر است و در کنار آن اگاهی عمومی و ارائه آموزش به دستگاهها و کارکنان نیز امری ضروری به شمار می‌رود.

کاهش زمان صدور مجوزها با الکترونیکی کردن امور

این کارشناس اقتصادی درعین حال با تاکید بر کاهش زمان صدور مجوزها از طریق دولت الکترونیک، اظهار کرد: در دنیای امروز و عصر ارتباطات بسیاری از کسب و کارها در بستر اینترنت شکل می‌گیرد و جوانان بدون اتکا به دولتها و وام های بانکی از طریق شبکه‌های اینترنتی برای خود درآمدزایی می‌کنند لذا در چنین شرایطی به جای تنگ نظری و مقاومت نشان دادن باید فضای مساعد برای کسب و کارهای اینترنتی و اشتغالزایی جوانان خلاق و جویای کار را به وجود آوریم و در عین حال نظارت بر شبکه‌های مجازی را تقویت کنیم تا مردمی که از سایتهای فروش مجازی استقبال می‌کنند با خیال آسوده و بدون نگرانی خرید اینترنتی خود را انجام بدهند.

به گزارش ایسنا، دولت درصدد است در راستای تحقق شعار جهش تولید، برنامه تسهیل فرآیندهای ورود به بازار کسب و کارها و کاهش زمان دسترسی به مجوزها را از طریق استقرار دولت الکترونیک دنبال کند. در ماههای گذشته شیوع کرونا موجب شد تا برخی فعالیت‌ها و خدمت‌رسانی‌ها بر بستر دولت الکترونیک صورت گیرد که بهره‌مندی ۲۱ میلیون خانوار ایرانی از وام یک میلیون تومانی یارانه بدون مراجعه حضوری و انجام تشریفات اداری و تمدید دفترچه‌های بیمه از جمله اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های موفق دولت در این راستا بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …