رسانه‌های موافق و مخالف جبهه مقاومت مراسم تشییع سردار سلیمانی را چطور پوشش دادند؟

پوشش خبری تشییع شهید سلیمانی در رسانه‌­های موافق و مخالف جبهه مقاومت در یک پایان نامه دانشجویی مورد بررسی تطبیقی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، پایان نامه دانشجویی با عنوان “بررسی تطبیقی پوشش خبری تشییع شهید سلیمانی در رسانه‌­های موافق و مخالف جبهه مقاومت” در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره به مقایسه رویکرد رسانه‌ها در پوشش خبری این رویداد پرداخت. 

در این پژوهش با این نگاه که در رویدادهایی با ابعاد بین‌المللی دیگر مساله رسانه‌ها این نیست که پوشش دهند یا نه بلکه سوال این است که چطور پوشش دهند؛ و نوع و نحوه پوشش خبری رویدادهاست که باعث شکل‌گیری نگرش و برداشت مخاطبان از رویدادها می‌شود؛ مقایسه ای میان پوشش خبری مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی با توجه به رویکرد رسانه نسبت به جبهه مقاومت انجام شده است. 

رسانه های موافق جبهه مقاومت که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته، سایت‌های خبری العالم (عربی)، پرس تی وی (انگلیسی)، المیادین (عربی) و المنار (عربی) و رسانه‌های مخالف جبهه مقاومت سایت‌های خبری العربیه (عربی)، الحره (عربی)، بی‌بی‌سی (انگلیسی) و سی‌ان‌ان (انگلیسی) هستند و بررسی ها در بازه زمانی 14 دی ماه 1398 تا 28 دی ماه همان سال انجام شد. 

نتایج این پژوهش نشان میدهد: رسانه‌های موافق جبهه مقاومت توجه بیشتری به مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی داشته و در چارچوب نظریه برجسته سازی این رویداد را با تولید حجم بیشتری از اخبار به لحاظ تعداد و اندازه خبر برجسته ساخته‌اند اما از آنجا که رسانه‌ها دیگر کمتر می‌توانند اخباری را نادیده بگیرند تعداد و حجم اخبار منتشر شده در رسانه‌های مخالف هم قابل توجه است و اینطور نبود که اخبار این رویداد از سوی دروازه‌بانان خبر رد شود.

رسانه‌های جبهه مقاومت، با تیترهای اقناعی و تبلیغی و صفات مثبت برای شهید، جهت‌گیری مثبتی به رویداد داشته و انگاره سازی برای نشان دادن قداست این رویداد را در دستور کار داشته‌اند اما اخبار منتشر شده در رسانه‌های مخالف هم فاقد انگاره سازی نیست و با استفاده از تیترهای اقناعی منفی و صفات منفی برای قاسم سلیمانی تلاش در ساخت انگاره‌ای منفی از شخصیت وی داشتند.

 تمرکز رسانه‌های موافق بر سخت خبر و بدون استناد به پیشینه موضوع و حتی اقدامات تروریستی آمریکا و مبارزات قاسم سلیمانی بود، به این دلیل تمرکز آنها بیشتر بر خود رویداد و خبر صرف بود،  بدون تحلیل و پیشینه و این اخبار از تنوع قالب کمتری برخوردار بوده و کمتر حاوی تحلیل و تفسیر است، این یک نقیصه به شمار می‌رود چرا که امکان ارائه تحلیل عمیق به مخاطب را از رسانه می‌گیرد اما در مقابل رسانه‌های مخالف جبهه مقاومت بیشتر در قالب تفسیر و تحلیل و در قابل نرم خبر مطالب خود را ارائه کردند. تمرکز آنها در اخبار خود بر انتقادات و صفات منفی، طبیعی سازی اقدام آمریکا در این ترور، سابقه اقدامات به زعم آنها تروریستی و مناقشات ایران و آمریکا است. آنها درصددند تا با انگاره سازی واقعیت را وارونه جلوه داده و اقدام آمریکا را حمله پیش دستانه قلمداد کنند.

رسانه‌های مخالف جبهه مقاومت گرچه به لحاظ تعداد، حجم و تنوع اخبار به شکل معناداری کمتر رویداد تشییع را برجسته کردند اما با برجسته سازی عناصر خبری بیشتری در لید به پیشبرد اهدافی همچون جهت‌دهی و برجسته سازی بر مبنای سیاست مخالفت با جبهه مقاومت پرداختند.

در مواردی که رویدادی مرتبط با یک منطقه جغرافیایی است بیشترین منابع استفاده شده مربوط به همان منطقه جغرافیایی است و از این لحاظ در تحقیق حاضر این نتیجه حاصل شد که اخبار عمدتا از منابع ایرانی حتی در رسانه‌های مخالف جبهه مقاومت استناد شده و این فرصت جهت‌دهی را برای این رسانه‌ها فراهم می‌کند و آنها با دروازه‌بانی موثر می‌توانند در شکل گیری چارچوب بازنمایی یک رویداد در درجه اول موثر باشند.

پژوهشگر این تحقیق مریم آریایی دانشجوی کارشناسی ارشد تبلیغات فرهنگی سوره بود که با راهنمایی میثم فرخی، استادیار دانشکده رفاه انجام شده است. جلسه دفاع از این پایان نامه روز 28 آبان ماه سال جاری برگزار شد.   

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …