رفت و برگشت طرح جهش تولید مسکن

دولت به دلیل عدم پیش بینی منابع کافی، مخالفت خود را با طرح نمایندگان مجلس مبنی بر جهش تولید مسکن اعلام کرده؛ با این حال طرح، مراحل دوفوریت و بررسی در صحن را طی کرده و به زودی توسط بهارستان نشینان تصویب می شود.

به گزارش ایسنا، دوم مهرماه کلیات طرح «جهش تولید و تامین مسکن» با هدف تولید و تامین سالانه یک میلیون واحد مسکونی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع شد. بنا به گفته فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران، بررسی جزئیات طرح در مراحل نهایی قرار دارد و کمیسیون عمران مصمم است هر چه سریعتر این طرح را به صحن علنی برساند.

وی با اشاره به بررسی این طرح در جلسات این کمیسیون با حضور مسئولان دولتی و اعضای شورای نگهبان افزود: مهمترین ایرادی که به طرح گرفته شده نکته مربوط به تامین مالی طرح است؛ موضوعی که دولت هم دغدغه آن را داشت. هم اکنون طرح جهش تولید مسکن برای چکش کاری بیشتر در کمیسیون عمران با حساسیت بیشتر در حال بررسی است تا یک طرح پخته تقدیم صحن علنی شود.

عزم مجلس برای تصویب طرح جهش تولید مسکن در حالی جزم شده که برخی مسئولان دولتی مخالفت آشکار و پنهان خود را با آن به دلیل عدم پیش بینی منابع مالی لازم، زمزمه های نرخ سود پایین تسهیلات، تبعات زیست محیطی و تورم زا بودن اعلام کرده اند. این برنامه در حالی روی میز پارلمان قرار گرفته که برخی طرح های گذشته به اختصاص بدون ضابطه اراضی کشاورزی و منابع طبیعی برای احداث پروژه های عمرانی منجر شد و نهایتا به دلیل جانمایی نامناسب، اقشار پایین از واحدهای مسکونی آن استقبال نکردند.

 روز ۲۵ شهریور، دولت طی یک نامه کوتاه خطاب به وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و معاونت امور مجلس  رئیس جمهوری مخالفت خود را با این ایده ابراز کرد.

از سوی دیگر شنیده ها حاکی از این است که همه دولتی ها با این طرح مخالف نیستند اما طبیعتا از موضع کلی دولت حمایت می کنند.

کارشناسان معتقدند هر قانون و برنامه ای که مشروط به داشتن پیوستهای زیست محیطی بتواند کسری حدود پنج میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان واقعی را تامین کند خوب است. اما تجربه طرحهای قبلی مثل مسکن مهر نشان داده دولتها توانایی اجرای مستقیم را ندارند و در طرح جهش مسکن باید این مساله لحاظ شود که از توان بخش خصوصی استفاده شود.

نمایندگان می گویند: در فرایند بررسی جزئیات طرح از همفکری و مشارکت مسئولان در بدنه دولت نیز استفاده خواهد شد تا طرح جهش تولید مسکن با کمترین ضریب خطا تهیه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …