زنگنه: حاضرم در حضور سران قوا و نمایندگان به انتقادها پاسخ دهم

وزیر نفت می گوید در نامه ای اعلام کرده که حاضر است در حضور سران قوا و نمایندگان مجلس به انتقادها پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه صادرات فرآورده نفتی در سال‌های اخیر جهش ۴ برابری داشته و از ۵.۸ میلیون تن به ۲۳ میلیون تن رسیده است، اظهار کرد: یکی از دلایل آن تولید گاز و افزایش گازرسانی بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید روزانه بنزین هم‌اکنون ۱۰۷ میلیون لیتر است‌ در حالی که این مقدار در سال ۹۱، ۵۲ میلیون لیتر بود، اظهار کرد: گازرسانی روستایی از ۱۴ هزار روستا در سال ۹۲ هم‌اکنون به بیش از ۳۱ هزار روستا رسیده است‌ و ۹۵ درصد جمعیت کل کشور هم‌اکنون از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه بازار نفت هنوز احیا نشده، اما با اقدام‌های موثر اوپک، قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه رسیده است، گفت: برآوردهای اوپک حاکی از آن است که امسال به جز از سمت چین رشد اقتصادی وجود ندارد، اکنون حکومت هنوز در دست کروناست‌. اگر صنعت پتروشیمی نداشتیم به زحمت می‌توانستیم شرایط تحریم را پشت سر بگذاریم.

زنگنه با بیان اینکه هم‌اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه تقاضا برای پتروپالایشگاه‌ها وجود دارد که سهم نفت خام از این رقم روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه است، گفت: صنایع پتروشیمی و گاز  دو بخش افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران است، پیش از انقلاب صنعت گاز وجود نداشت. اسفندماه پارسال ظرفیت تولید گاز کشور به هزار میلیون مترمکعب رسید.

فروش محصولات پتروشیمی منبع تامین ارز کشور است

وی با تاکید بر اینکه تولید محصولات پتروشیمی از ۱۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۲۵ میلیارد دلار تا ۱۴۰۰ و در جهش بعدی در سال ۱۴۰۴ به ۳۷ میلیارد می‌رسد، تصریح کرد: اگر صنعت پتروشیمی نداشتیم به زحمت می‌توانستیم شرایط تحریم را پشت سر بگذاریم. فروش محصولات پتروشیمی منبع تامین ارز کشور است.

وزیر نفت اظهار کرد: ما برای کارهایی که در صنعت نفت انجام دادیم هیچ منتی سر مردم نداریم و منت‌دار مردم هم هستیم، اما همکارانمان توقع ندارند تحقیرشان کنند، یعنی همیشه بگویند کاری نکردید. اکنون اگر به من می‌گویند اشکالی ندارد، اما حرمت و زحمت مهندسان را نگه ‌دارند. هر چه می‌خواهند به من بگویند، اما زحمات همکارانمان در صنعت نفت را زیر سوال نبرند.

 زنگنه افزود: برخی از آقایان و خانم‌ها در مجلس شورای اسلامی از عملکرد من انتقاد کرده‌اند و من هم در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و خدمت سران قوا اعلام آمادگی کرده‌ام تا در جلسه‌ای با حضور نمایندگان و سران سه قوه حضور یابم و پاسخ دهم. هر قضاوتی که بکنند، قبول دارم.

امیدوارم برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی را پیش از پایان کار این دولت آغاز کنیم

وی با بیان اینکه ظرفیت برداشت نفت از میدان‌های غرب کارون از روزانه ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به حدود رقم کنونی روزانه ۴٠٠ هزار بشکه رسیده است، گفت:  تولید نفت از میدان مشترک آذر هم اکنون روزانه ۶۰ هزار بشکه است. همچنین برداشت نفت عراق از میدان‌های مشترک با ایران مطابق اطلاعاتی که داریم ۲۵۰ هزار بشکه در روز است‌. برنامه این است‌ تولید نفت از میدان‌های غرب کارون به روزانه یک میلیون بشکه برسد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده که حرکت بزرگی بوده است، اظهار کرد: همه همکارانمان در دوران کرونا در محل کار حاضر شدند برای اینکه جریان سوخت‌رسانی کشور قطع نشود که جای قدردانی دارد.

زنگنه ادامه داد: امیدوارم برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی را پیش از پایان کار این دولت آغاز کنیم. توتال و سی‌ان‌پی‌سی چین که در این فاز حضور داشتند اما به دلیل تحریم از ایران رفتند. در دوران تحریم هیچ‌کس حاضر نیست با ما کار کند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند به عقب بازگردد، تصریح کرد:  صنعت نفت هم‌اکنون قابل مقایسه با ۲۰ سال گذشته نیست. ما در سال ۷۶ نمی‌توانستیم چهارپایه سکو بسازیم، اما اکنون سازندگان داخلی پیچیده‌ترین تجهیزات را می‌سازند.

وزیر نفت در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جمع آوری گازهای مشعل نیز گفت: ظرف روزهای آینده بهره‌برداری اولیه از بزرگترین تاسیسات جمع‌آوری و فرآورش گاز همراه نفت یعنی طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که ۳ میلیارد دلار در آن هزینه شده است‌ و توانایی شیرین‌سازی روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب را دارد آغاز می‌شود.

پایان عصر نفت متاثر از توسعه فناوری است؛ نه پایان یافتن نفت

وزیر نفت با اشاره به نقش پیشرفت‌های فناورانه در جایگزینی انرژی‌های جدید و تجدیدپذیر در دنیا، گفت: شخصا فکر می‌کنم باید همه تلاشمان را برای تولید حداکثری نفت به کار گیریم؛ توسعه فناوری روز به روز بیشتر می‌شود و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که دیگر نفت نتواند با انرژی‌های جدید رقابت کند.

وی درباره سیاست بهینه در قبال تولید نفت و گاز در شرایطی که برخی پیش‌بینی‌های جهانی از پایان دوران نفت در آینده‌ای نه چندان دور حکایت دارد، اظهار کرد: اندیشمندی زمانی گفته بود عصر حجر (سنگ) زمانی تمام نشد که سنگ در دنیا تمام شد، بلکه پیشرفت فناوری سبب تمام شدن عصر حجر شد. عصر نفت هم زمانی تمام نمی‌شود که نفت در دنیا تمام شود، بلکه زمانی پایان می‌یابد که فناوری، جایگزین‌های اقتصادی با وضع زیست‌محیطی بهتر را به جای نفت به بازار عرضه کند. 

وی افزود: نظر خودم را می‌گویم زیرا هنوز کشور در این زمینه به نتیجه نرسیده است؛ ما باید همه تلاش خود را به کاربگیریم که نفت را با سرعت بیشتری تولید کنیم اما به این شرط که پول آن را خرج بودجه نکنیم زیرا اگر قرار باشد پول نفت را خرج بودجه کنیم و در ازای آن هزینه درست کنیم، حال چه عمرانی چه جاری، این یعنی بدبخت کردن مردم. باید نفت را تولید کنیم و درآمد آن را به صندوق توسعه ملی اختصاص دهیم تا این صندوق از ذخایر خود برای توسعه طرح‌هایی مانند پتروشیمی‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و دیگر صنایع هزینه کند.

وزیر نفت با بیان اینکه اگر امروز نفت تولید نکنیم، شاید روزی برسد که نیاز باشد برای فروش نفت اجازه بین‌المللی بگیریم (از نظر زیست‌محیطی)، ادامه داد: درباره گاز هم همینطور؛ گاز را هم باید به مقدار حداکثری تولید کنیم زیرا قرار نیست نهادینه شدن انرژی‌های جایگزین صد سال طول بکشد.

زنگنه توضیح داد: ببینید طی ۱۰ سال اخیر، قیمت سلول‌های خورشیدی چقدر کاهش یافته است. هم‌اکنون امارات قراردادی امضا کرده است که بر مبنای آن، هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق از انرژی خورشیدی ۲.۵ سنت خواهد بود؛ یعنی تقریبا رایگان. توسعه فناوری روز به روز بیشتر می‌شود و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که دیگر نفت نتواند با انرژی‌های جدید رقابت کند.

وی به این پرسش که پس به زعم شما مدفون شدن نفت و گاز در بسیاری از کشورهای نفتخیز محتمل است، پاسخ مثبت داد و گفت: فکر نکنیم نفت و گاز را هرچه دیرتر مصرف کنیم، گرانتر می‌شود و بهتر است. هیچکس نمی‌تواند چنین چیزی بگوید.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …