سامانه املاک شاید هفته آینده باز شود/ تغییراتی در راه است

بنابر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، سامانه املاک و اسکان برای بارگذاری اطلاعات سکونتی خانوارها در حال به‌روزرسانی است و اگر نیاز به هماهنگی با دیگر دستگاهها نداشته باشد اواسط هفته آینده راه‌اندازی می‌شود؛ اتفاق جدید اینکه قرار است اطلاعات تمامی افراد در سامانه بارگذاری شود و خانوارها آن را ویرایش کنند.

به گزارش ایسنا، بعد از تمدید مهلت درج اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان به خانوارها اعم از مالک و مستاجر تا پایان شهریورماه فرصت داده شده تا نسبت به این موضوع اقدام کنند. اما سامانه از چند روز قبل در حال به‌روزرسانی است و امکان درج اطلاعات سکونتی در آن فراهم نیست.

در این خصوص محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ به ایسنا گفت: تغییراتی را در نحوه ثبت نام مدنظر قرار داده‌ایم که نیاز به زمان داشتیم تا این اصلاحات انجام شود. در حال حاضر توسط تیم اجرایی سامانه اطلاعات ۲۵ میلیون خانوار بارگذاری شده است. بدین ترتیب کسانی که به سایت مراجعه می‌کنند اطلاعات خود را به طور کامل در آن می‌بینند و نیاز به ورود دیتاهای جدید نیست. در واقع خانوارها فقط تغییرات را اعمال خواهند کرد.

وی افزد: به طور مثال اگر ملکی در یک تاریخ مشخص فروخته شده باشد، در سامانه بارگذاری می‌شود. فرد خریدار ممکن است آن را واگذار کرده باشد اما دیتایی از آن در دست نیست که این موضوع را اصلاح و اسم نفر بعدی را درج خواهد کرد. سپس ما از نفر بعدی استعلام می‌گیریم.

محمودزاده با بیان اینکه سامانه املاک و اسکان به بسیاری از دستگاهها متصل شده است گفت: ثبت احوال، ثبت اسناد، دستگاههای خدمات رسان شامل آب و برق و گاز، وزارت تعاون و بسیاری دیگر دستگاههای مرتبط با سامانه هستند. در نظر داریم تا در آینده نزدیک شهرداریها را نیز لینک کنیم.

بنابراین گزارش، ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir از روز پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت. کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را در این سامانه درج کنند.

بر اساس بند ۷ از تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب پنجم آذرماه ۱۳۹۹ مجلس، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، یارانه و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی و بسیاری دیگر از خدمات را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی افراد در سامانه املاک و اسکان کشور ارایه کنند.

طبق آماری که محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ در ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ ارایه کرد تا کنون ۳ میلیون خانوار در سامانه جامع املاک و اسکان ثبت نام کرده‌اند و این در حالی است که برآوردها از وجود ۲۸ میلیون واحد مسکونی در کشور حکایت دارد. البته از اواخر سال گذشته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ۱.۳ میلیون خانه خالی را شناسایی و برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده و قرار است در مردادماه امسال مشمول مالیات واحدهای خالی از سکنه شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …