ستاره‌شناسان ۸۲۹۲ جریان ستاره‌ای در کهکشان راه شیری کشف کردند

جریان ستاره‌ای(stellar stream) یک الگوی خطی نادر است و یک خوشه ستاره‌ای نیست. پس از ترکیب چندین مجموعه داده ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی گایا، تیمی از اخترفیزیکدانان ۸ هزار و ۲۹۲ جریان ستاره‌ای را کشف کردند که نام همه آنها “تیا”(Theia) است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، همه ۴۶۸ ستاره “تیا ۴۵۶”(Theia ۴۵۶) به طور همزمان متولد شده‌اند و در یک جهت در آسمان حرکت می‌کنند.

“جف اندروز”(Jeff Andrews) اخترفیزیکدان دانشگاه نورث وسترن گفت: بیشتر خوشه‌های ستاره‌ای با هم تشکیل می‌شوند. آنچه در مورد “تیا ۴۵۶” هیجان انگیز است این است که این یک گروه کوچکی از ستاره‌ها نیست بلکه جریانی طولانی و کشیده است. در کهکشان راه شیری جریان‌های ستاره‌ای نسبتاً کمی همانند این که جوان و بسیار پراکنده هستند، وجود دارد.

ستاره‌هایی که به صورت خوشه‌ای تشکیل می‌شوند معمولاً کروی هستند. اخیراً فیزیکدانان شروع به یافتن الگوهای جدید در آسمان کرده‌اند. آنها معتقدند رشته‌های بلند ستاره‌ای زمانی خوشه‌های کوچکی بوده‌اند که به تدریج از هم جدا شده و توسط نیروهای جزر و مدی کشیده شده‌اند.

اندروز گفت: با پیشرفته‌تر شدن ابزار و فناوری متوجه شدیم که ستاره‌ها تنها در خوشه‌های ستاره‌ای وجود ندارند و در ساختارهای دیگری نیز می‌توان آنها را یافت. ستاره‌ها اغلب این جریان‌ها را در آسمان تشکیل می‌دهند. اگرچه ما دهها سال است که در مورد این موارد می‌دانیم اما  اخیرا در حال کشف برخی موارد پنهان هستیم. اکنون ما در حال پیدا کردن این جریان‌ها در کهکشان راه شیری هستیم که این همانند پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه است

تیا ۴۵۶ در صفحه کهکشانی راه شیری قرار دارد بنابراین به راحتی در پس زمینه ۴۰۰ میلیارد ستاره کهکشان گم می‌شود.

ستاره‌شناسان از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای بررسی این مجموعه از داده‌های عظیم استفاده کردند. سپس با تحلیل داده‌های از پیش بررسی شده به مطالعه فراوانی آهن این ستاره‌ها پرداختند. آنها کشف کردند که ۴۶۸ ستاره درون “تیا۴۵۶” دارای فراوانی آهن مشابه هستند و این به آن معنا است که ۱۰۰ میلیون سال پیش ستاره‌ها احتمالاً با هم تشکیل شده‌اند. دانشمندان با افزودن شواهد بیشتر به این یافته، مجموعه داده‌های منحنی‌های نور را بررسی کردند و نحوه تغییر روشنایی ستارگان را در طول زمان کشف کردند.

“مارسل آگروس”(Marcel Agüeros) اخترفیزیکدان دانشگاه کلمبیا گفت:این یافته‌ها می‌تواند برای اندازه‌گیری سرعت چرخش ستاره‌ها نیز استفاده شود. ستاره‌های هم سن باید الگوی متمایزی را در میزان چرخش خود نشان دهند.

اخترشناسان توانستند با استفاده از داده‌های ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا و تاسیسات گذران زویکی(Zwicky Transient Facility) ، تعیین کنند که سن ستارگان این جریان ستاره‌ای تا چه حد نزدیک به هم است.

محققان همچنین دریافتند که ستاره‌ها با هم در یک جهت حرکت می‌کنند. اندروز گفت: اگر می‌دانید ستاره‌ها چگونه حرکت می‌کنند، پس می‌توانید رد آنها را بررسی کنید تا منشا ایجاد این ستاره‌ها را نیز دریابید. وقتی داده‌های پیشین را بررسی کردیم دریافتیم ستاره‌ها به هم نزدیکتر و نزدیکتر می‌شدند. بنابراین ما فکر می‌کنیم همه این ستاره ها با هم متولد شده‌اند و یک منشا مشترک دارند. ترکیب مجموعه داده ها برای درک جهان پیرامون ما ضروری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …