سرمایه‌گذاری به شرط اکتشاف در پهنه‌های تاریخی

ایسنا/یزد استاندار یزد با اشاره به توقف بسیاری از طرح‌های سرمایه گذاری استان به دلیل تاریخی بودن پهنه‌های مورد نظر طرح، بر انجام مطالعات اکتشافی در محدوده‌هایی که تاریخی تشخیص داده می‌شود، تاکید کرد.

«محمدعلی طالبی» در نشست هم‌اندیشی معرفی یزد به عنوان پایلوت مقصد ایمن گردشگری کشور که امروز در استانداری یزد برگزار شد، با اشاره به خلاء مطالعاتی در حوزه میراث فرهنگی و دستگاه‌های مختلف دیگر، گفت: ماهانه چند طرح سرمایه گذاری مربوط به دستگاه‌های مختلف در هنگام استعلام با مانع مواجه می‌شود و علت آن قرار گرفتن طرح‌ها در محدوده‌های تاریخی است و دلیل آن نیز اکتشاف و بررسی‌های اولیه به دلیل نبود اعتبارات در این زمینه است.

وی با بیان این که باید حافظ میراث فرهنگی کشورمان باشیم، گفت: باید محدوده‌هایی که تاریخی تشخیص داده می‌شود مورد بررسی و فعالیت اکتشافی‌ قرار گیرد تا در هنگام ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه نشویم.

طالبی با بیان این که میراث فرهنگی همواره مظلوم واقع شده است، اظهار کرد: استان یزد به حوزه میراث فرهنگی نیاز دارد و خلاء پژوهش‌های مربوطه در آن وجود دارد هرچند که با رویکرد مطلوب انتخاب یزد به عنوان محلی برای پژوهش‌های پایگاه میراث فرهنگی، اقدامات و فعالیت‌های خوبی را شاهد هستیم.

توجه جدی یزد به اکوتوریسم در پساکرونا

«بهروز عمرانی» رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور نیز با بیان این که هر ساله تمرکز پژوهشگاه بر یکی از استان‌هاست، به ظرفیت یزد در حوزه پژوهش و مدنظر قرار گرفتن آن برای سال جاری اشاره کرد و گفت: البته پژوهشگاه قبلاً نیز پژوهش‌هایی را در استان داشته که مصداق آن مطلعات صورت گرفته در خصوص زیلوی میبد است که به علت کرونا به برهه زمانی جدیدی معوق شد.

وی از پژوهش‌های این پایگاه در استان کرمان نیز یاد کرد و در مورد یزد تصریح کرد: برای گردشگری پسا کرونا، اکوتوریسم و میراث طبیعی استان یزد باید مورد توجه جدی باشند که در این باره نیز جاذبه‌های زیادی را در استان یزد داریم.

عمرانی به محدودیت پژوهش‌های یزد در حد انگشت شمار اشاره و اظهار کرد: مردم نگاری و مسائل مربوط به این حوزه نیز اهمیت زیادی دارد.

لزوم توجه به باستان شناسی و میراث

«محمدرضا دشتی» رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در ادامه با اشاره به ضعف استان در حوزه پژوهش، تصریح کرد: بسیار متاسفیم که از امر باستان شناسی و میراث فرهنگی در یزد کمتر استفاده شده در حالی که باید از ظرفیت پژوهشگران و باستان‌شناسان و نیروهای استان استفاده و برنامه‌های متعدد را در این حوزه را پیاده کنیم.

وی افزود: با بیان این که در خصوص امر باستان شناسی و توجه به میراث فرهنگی، اولویت با افراد بومی است.

توجیه ناپذیری پهنه‌های رها شده تاریخی

«محمدصالح جوکار» دبیر فراکسیون گردشگری مجلس هم با بیان این که در حوزه پژوهشی، آشنایی نیروهای بومی با جغرافیای منطقه اهمیت دارد، گفت: نگهداری از شناسایی بسیار مهمتر است چرا که پهنه‌های باستان شناسی زیادی کشف و شناسایی شده که متاسفانه بعداً رها شده‌اند و این مسئله غیرقابل توجیه است.

وی رها شدن پهنه‌های تاریخی را عامل دخل و تصرف افراد سودجو به منابع طبیعی و مواریث فرهنگی دانست و گفت: یزد از نظر فرهنگی، غنای زیادی دارد و نباید صرفا به برنامه‌های خود تا سال 1400 بیاندیشیم بلکه باید اقدامات را عمیق‌تر از قبل پیش ببریم.

یزد فقیرترین استان ایران در باستان شناسی

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد هم با بیان این که یزد یکی از فقیرترین استان‌های کشور در حوزه باستان شناسی است، گفت: هرساله یکی از مناطق کشور توسط وزارت میراث فرهنگی برای پژوهش انتخاب می‎شود اما در خصوص این مطالعات، اقدامی در استان یزد نشده است.

این مسئول ابراز امیدواری کرد که در سال 1400 یزد به عنوان محل مطالعات باستان شناسی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …