سرمایه گذاری ۵ هزار میلیاردی پروژه های اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: طی یکسال اخیر به کمک پروژه های اقتصاد مقاومتی، ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان صورت گرفته است.

سید علی آقازاده دوم بهمن ماه در ۱۶۹ مین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایی اسلامی و صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت برگزار شد، با اشاره به اینکه این سفر فرصت خوبی برای استان مرکزی است، افزود: استان مرکزی از نظر کشاورزی و صنعتی جزو استان های برتر کشور قلمداد می شود.

وی تصریح کرد: استان مرکزی در یک سال اخیر در پیشرفت پروژه های ستاد اقتصاد مقاومتی رتبه اول کشور را کسب کرده است و رتبه استان در حوزه نرخ بیکاری در کشور، تنوع در محصولات صنعتی، پیشرفت فیزیکی طرح های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی، نرخ تورم، عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و جذب تسهیلات تبصره ۱۸، تنوع منابع معدنی و تعداد واحدهای فعال تولیدی در میان استان های کشور از رتبه یک تا هشت در نوسان است که حاکی از موفقیت استان در سطح کشور است.

آقازاده با بیان اینکه استان مرکزی پتانسیل صنعتی بالایی دارد، افزود: استان مرکزی در صادرات غیرنفتی طی چهار سال اخیر ۴ میلیارد دلار درآمد داشته است که در مقایسه با چهارسال اول فعالیت دولت تدبیر و امید از افزایش ۳۰ درصدی برخوردار است و این امر حاصل تلاش کارآفرینان و فعالان اقتصادی است، در حالی که از سال ۱۳۶۷ تا امروز تحت محرومیت های شدید تحریمی بوده ایم و اگر این تحریم ها نبود شاید صادرات استان طی چهار سال اخیر به ۶ میلیارد دلار می رسید.

وی با اشاره به کمبود آب مصرفی برای صنایع استان اظهار کرد: دولت مکلف است که آب صنایع را تامین کند. به ازای هر یک میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی، ۲۵ نفر اشتغال ایجاد می شود در حالی که در حوزه صنعت ۳ هزار شغل و در بخش خدمات نیز ۵ هزار شغل تولید می شود.

استاندار مرکزی افزود: از کل آب مصرفی در کشور ۹۰ درصد صرف کشاورزی، نیم درصد سهم خدمات و دو درصد نیز در بخش صنعت مصرف می شود. هرچند که کشاورزی برای کشور استراتژیک است و قطعا به دنبال کاهش سهم این بخش نیستیم، اما چون صنعت ظرفیت بالایی برای اشتغال و رونق اقتصادی دارد دارد باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در آینده با کمبود آب برای توسعه صنایع در استان روبرو خواهیم بود، گفت: چند دشت استان مرکزی در فقر آب برای تامین آب کشاورزی روبرو هستند، در دشت زرندیه، ساوه، دلیجان، محلات، خمین و اراک بیشترین صنایع مستقرند، اما منفی ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد، در اراک بیش از هزار واحد صنعتی استقرار دارند، اما کمبود آب وجود دارد به همین دلیل کمیسیون صنعت مجلس می تواند با همکاری وزارت نیرو کمک کند تا  بتوان آب صنایع فعلی استان مرکزی را تامین کرد که البته راهکار این تامین آب هم وجود دارد.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی جزو ۵ استان اول کشور در حوزه تنوع منابع معدنی به شمار می رود، گفت: اگر بخواهیم که معدن کارکرد اصلی خود را داشته باشد و جای درآمدهای نفتی را بگیرد، باید فعالتر عمل کرد، باید نسبت به بهره برداری و سرمایه گذاری بخش خصوصی در معادن و اصلاح قوانین همت داشت ولی اگر این دید جزیره ای و بخشی کنونی ادامه داشته باشد حتما به افق پیش بینی شده توسط مقام معظم در حوزه معدن نخواهیم رسید و مجلس و کمیسیون صنایع باید به این امر توجه کند.

وی خواستار واگذاری اختیارات بیشتر به استان ها شد و گفت: لازم است که در بخش هایی مانند ستادها و کارگروه های تخصصی مانند ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با وجود اختیارات خوبی که واگذار شده است، واگذاری و تفویض اختیار بیشتری به استان ها صورت گیرد که می تواند در دستور کار قوای سه گانه قرار گیرد.

آقازاده تصریح کرد: اگر استان مرکزی موفقیتی دارد به مدد و اهتمام فعالان بخش خصوصی حاصل شده است، طی یک سال اخیر در ستاد اقتصاد مقاومتی حدود ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است و ۲۵۰۰ شغل تا پایان سال به بهره برداری می رسد. این موفقیت ها در فشار تحریم ها حاصل شده است و بخش خصوصی با اراده قوی این موانع و محدودیت ها را پشت سر گذاشته و کارنامه قابل دفاعی را به جای گذاشته است.

وی اظهار کرد: کارگروهی کارشناسی مرکب از استان مرکزی وزارت صمت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تشکیل شود و همه مواردی که در این جلسه مطرح شد، جمع بندی شود و در اولین فرصت در مجلس مباحث پیگیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …