«سلام نوروزی» قاجارها در حراجی کریستیز

کریستیز در حراجی آینده خود یک نقاشی متعلق به دوره قاجار را که تصویرگر «صف سلام»، یکی از رسم‌های عید نوروز است به حراج می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، حراجی آینده کریستیز با عنوان «هنر جهان اسلام و هند از جمله قالیچه و فرش شرقی» شامل طیف گسترده‌ای از اشیاء، نقاشی‌ها و دست‌نوشته‌ها از سراسر خاورمیانه، هند و اروپا می‌شود اما مهم‌ترین اثری که در این رویداد چوب حراج می‌خورد، یک نقاشی متعلق به دوره قاجار از عبدالله خان، نقاش دربار است که تصویرگر نوه‌های فتحعلی‌شاه در مراسم نوروزی «صف سلام» است. 

این نقاشی چشم‌گیر در اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی توسط «فردریک کِلی بارتلت» هنرمند و مجموعه‌دار فرانسوی در آمریکا خریداری شده و اکنون توسط باغ‌موزه خانه «بونِت» در فلوریدا وارد حراجی کریستیز شده است. 

نقاشی «صف سلام» با قیمت اولیه یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار پوند برای فروش در کریستیز حراج خواهد شد. 

نقاشی «صف سلام» فتحعلی‌شاهی را نقاشان و هنرمندان در طول سال‌های مختلف و به روش‌های گوناگون در شهرهای مختلف کشور به تصویر درآورده‌اند.  می‌توان یکی از تصاویر باقی‌مانده را که بعد از مرمت به نمایش درآمده تابلو محمدعلی نقاش دانست که به دستور فرزند بیست و دوم فتحعلی‌شاه در عمارت شاهی قم و در نزدیکی حرم حضرت معصومه (س)  کشیده شد و بعد از حدود صد سال در تالار فرزانگان باغ نگارستان به نمایش درآمد. هر چند در تصویر نخست ۱۵۰ شاهزاده قاجاری در حال سلام دادن به فتحعلی‌شاه نشان داده می‌شوند اما به دلیل آسیب‌هایی که در طول سال‌ها در عمارت شاهی دیده بود، تصویر ۱۰۰ شاهزاده روی قاب گچی و نقاشی سالم مانده است.

تصویر  دیگر این آیین قاجاری که معمولا برای سلام در صبح روز نخست هرسال انجام می‌شد روی کاشی‌های یکی از دیوارهای حیاط کاخ گلستان به تصویر درآمده است. همچنین تابلو کوچکی از این آیین نوروزی در کاخ صاحبقرانیه قرار دارد.

دو اثر نقاشی از «میر علی» نقاش معروف دوره قاجار، یک فرش ابریشمی پولونزی متعلق به دوره صفویه که به شکل بسیار خوبی حفظ شده و از بیش از چهار سال پیش تاکنون برای نخستین‌بار حراج می شود و چندین فرش دیگر از دوره صفویه و قاجار از جمله دیگر آثار ایرانی هستند که در حراجی کریستیز چوب حراج می‌خورند. 

حراجی «هنر جهان اسلام و هند از جمله قالیچه و فرش شرق» کریستیز روز اول آوریل (۱۲ فروردین) برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …