سوار بر کرونا در پرسپولیس + فیلم

پروازها یک به یک تعلیق می شدند و قرنطینه جهانی در حال آغاز بود که «ارلیکا»، پزشک آلمانی به ایران سفر کرد تا پیش از مسدود شدن مرزهای بیشتر به روی مسافران، قصه جهانگردی اش را کامل کند.

به گزارش ایسنا، انگیزه اصلی این پزشک آلمانی از سفر به ایران، بیشتر این بود که مسیر باستانی «پارسه» (تخت جمشید) تا «پاسارگاد» (پرسپولیس) را همانند مردم گذشته ایران زمین، با اسبی اصیل طی کند.

امیر میری (آقامیر) که برنامه سوارکاری «ارلکیا» را با رعایت موازین و توصیه‌های بهداشتی اجرا کرد و چند روزی در اقامتگاه بومگردی‌اش میزبان این توریست آلمانی بود، به ایسنا گفت: ارلیکا هفته پیش در ایران بود، نمی‌دانم با این شرایط، چطور توانسته تا قلب ایران برود، او سفرش را از اصفهان آغاز کرد و بعد به یزد و فارس آمد.

او درباره برنامه اسب سواری این گردشگر توضیح داد: سال‌ها پیش یکی از ایده‌هایم سفر با «قافله» بین پاسارگاد و تخت جمشید بود. برای راه‌اندازی این قافله باید اسب‌های اصیل را پرورش می‌دادیم. «اسب دره شوری» یکی از نژادهای بومی فارس است. سوارکاری با اسب‌های اصیل یکی از تجربه‌های گردشگران خارجی است که به صورت بومی نگهداری می‌شوند. اسب‌های باشگاه‌های سوار کاری بیشتر آموزش دیده‌اند و شبیه به خوراک‌های رستورانی هستند و در همه جای دنیا به یک سیاق و روش عمل می‌کنند، ولی اسب‌های بومی همچون خوراک‌های محلی از جمله جاذبه‌های بومگردی هستند و هر اسب با توجه به اقلیم و رفتارهای صاحبش، عملکرد متفاوتی دارد. سوار کاری در کهن دیار «کمین» (دشتی در نزدیکی پاسارگاد)، همچون خوردن «دمپخت سیرموکی» در (بومگردی) کلبه آقامیر لذت بخش است.

میری ادامه داد: راه اندازی این بسته سفر سه روزه از پارسه تا پاسارگاد وقت و انرژی زیادی از آدم می‌گیرد. بنابراین تا مقدمات آن فراهم شود تلاش وافری را می‌طلبید. هم‌زمان با شیوع کرونا و تعطیلی گردشگری، یکی از درخواست کنندگان “بانو ارلیکا” از آلمان بود، این پزشک آلمانی معتقد بود باید «ویروس کرونا» را بومی و با آن مبارزه کرد، یکی از روش‌های مبارزه، داشتن بدنی قوی و خوردن خوراک های مقوی است. با تمام مشکلات، «ارلیکا» نخستین مهمان ما در سال ۹۹ شد.

سفر این پزشک آلمانی به ایران در شرایطی که جهان در وحشت شیوع ویروس همه گیر کرونا بود و با بازگشت مسافران به خانه، قرنطینه‌ای کم سابقه را تجربه می‌کرد، حتی میزبان ارلیکا را حیرت‌زده کرد، میری گفت: ریسک سفر به ایران و تجربه سوار کاری در کهن دیار «کمین» و سفر در مسیر باستانی پارسه و پاسارگاد و در اطراف کاخ‌های کورش بزرگ در پاسارگاد، تجربه‌ای ناب را رقم زد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …