سوق دادن مردم به سمت پس اندازهای خرد

یک کارشناس حوزه کار بر سوق دادن مردم به سمت پس اندازهای خرد و تبدیل نقدینگی ها به کسب و کارهای تولیدی تاکید کرد و گفت: اگر تولید در کشوری اتفاق نیفتد و مردم فقط مصرف کننده و منتظر یارانه باشند، ارزش پول در کوتاه ترین زمان از دست می رود.

علی اکبر لبافی در گفت و گو با ایسنا، درباره راهکارهای جبران کاهش درآمدهای نفتی اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که می تواند به افزایش درآمدهای دولت و جبران کاهش درآمدهای نفتی کمک کند، ایجاد بنگاههای کوچک و متوسط اشتغالزا در روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته است. جمع کردن سرمایه های مردمی و سوق دادن آن به سمت تولید و احیای کارخانه ها به افزایش قدرت خرید منجر می شود ولی اگر تولید در کشور اتفاق نیفتد و مردم فقط مصرف کننده و منتظر یارانه باشند، ارزش پول در کوتاه ترین زمان از دست می رود.

سوق دادن مردم به سمت پس اندازهای خرد

وی با اشاره به ظرفیتهای بسیاری که در روستاها وجود دارد، ادامه داد: ما باید اقتصاد روستا را تقویت کنیم مثل بینشی که دکتر یونس در بنگلادش با راه اندازی گرامین بانک دنبال کرد و مردم را به سمت پس اندازهای خرد سوق داد تا اقتصاد خرد را در جوامع بهبود بخشد. در حال حاضر بیش از ۸۰ کشور دنیا مبحث اقتصاد روستا را در دستور کار قرار داده و ایده راه اندازی کسب و کارهای اجتماعی را به منظور بهبود وضع اقتصاد روستا دنبال کرده اند.

تجمیع نقدینگی ها و تبدیل آن به کسب و کارهای تولیدی

این کارشناس حوزه کار بر جمع آوری نقدینگی ها و تبدیل آن به کسب و کارهای تولیدی تاکید کرد و گفت: احیای مسئولیت اجتماعی بنگاههای تولیدی با رویکرد توانمندسازی مردم ما را به سمت درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتر سوق می دهد. اگر دنبال اشتغال پایداری هستیم که کمترین خطرپذیری را داشته باشد، باید پول را به سمت بنگاههای تولیدی و اقتصاد روستا ببریم و با ایجاد کسب و کارهای خرد سرانه درآمد مردم را افزایش دهیم.

به اعتقاد لبافی، تقویت اقتصاد روستا نه در قالب مزدبگیری بلکه در قالب کسب و کارهایی محقق می شود که از طریق مشارکت مردمی به نتیجه برسد. وقتی بسترهای ایجاد اشتغال فراهم و مردم آموزش داده شوند و بازار فروش تضمین شده و نظارت شده به وجود آید، کسب و کارهای خرد در روستاها راه اندازی می شوند و وضعیت درآمد مردم بهبود می یابد.

استفاده از ظرفیت استانهای مرزی برای توسعه صادرات

وی تقویت اقتصاد مرزی را از دیگر راهکارهای افزایش درآمدهای دولت و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۱۶ استان مرزی داریم که هم مرز با کشورهای همجوار هستند. باید از ظرفیت استانهای مرزی که مرز آبی و زمینی داریم، در قالب تقویت اقتصاد مرزی استفاده کنیم.این نقاط در رفع گرفتاری های ارزی و صادرات و واردات ما موثرند و از طریق آنها می توانیم ارزش پول ملی را ارتقا بدهیم.

لبافی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز پایگاههایی هستند که می توانیم در حوزه همجواری با کشورهای دیگر از ظرفیت آنها برای صادرات و عرضه کالا و خدمات در شرایط اقتصادی حاضر استفاده کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …