شعرهای سهراب سپهری بر دیوارهای شهر نقاشی می شوند

دبیر «جایزه تصویرگری سهراب سپهری» از استفاده از آثار برگزیده این رویداد هنری در دیوارنگاری و منظر شهری خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، نشست خبری دو رویداد هنری «سالانه پرسبوک» و«جایزه تصویرگری سهراب سپهری» روز دوشنبه (۳۱ شهریور ماه) با حضور هادی مظفری (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد)، سعید ابریشمی‌راد (شهردار کاشان)، میثم نمکی (رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان) و حسین صدقی (دبیر جایزه سهراب)، برگزار شد.

هادی مظفری در ابتدای این جلسه در سخنانی اظهار کرد: نگاه معاونت هنری این است که رویدادهای هنری باید در شهرهای مختلف برگزار شوند، زیرا ایران فقط تهران نیست. امسال کاشان میزبان دو رویداد ملی و چندین رویداد هنری منطقه‌ای و استانی خواهد بود. از ۲۷ تا ۲۹ مهرماه، سالانه هنر معاصر پرسبوک در این شهر برگزار می‌شود و تعدادی از هنرمندان شاخص هنرهای جدید که فاصله‌های هنری را برداشته و به کار گروهی اعتقاد دارند در این رویداد حضور پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: رویداد دوم نیز جایزه سال تصویرگری سهراب سپهری است که در این جایزه تعدادی از اشعار منتخب سهراب سپهری توسط هنرمندان تصویرگر به تصویر کشیده می‌شود.

در ادامه نشست سعید ابریشمی‌راد، شهردار کاشان نیز گفت: تصور بر این است که شهرداری‌ها یک نهاد اجتماعی هستند و هدف غایی آنها مفهوم توسعه است. اما مبانی توسعه مبتنی بر پایه‌های فرهنگی جامعه است و هیچ ابزاری مؤثرتر از هنر برای ارتقای فرهنگ جامعه نیست. هنر می‌تواند به بهترین شکل با مخاطب ارتباط برقرار کرده و پیام خود را منتقل کند.

ابریشمی‌راد اضافه کرد: چندی است که شهرهای مختلف ایران به دنبال برندسازی هستند تا ویژگی‌های خاص خود را برای جلب‌توجه مخاطبان و جذب سرمایه‌ها پیدا کنند. کاشان این افتخار را دارد که همواره با هنرمندانش معرفی شده و ما هم درصدد هستیم که کاشان را به شهر رویدادهای هنری تبدیل کنیم.

او با بیان اینکه امسال برنامه‌های متنوع هنری برای شهر کاشان در نظر داریم که یکی از آنها جایزه تصویرگری سهراب سپهری است، افزود: همه مردم ایران با شنیدن نام کاشان به یاد سهراب سپهری می‌افتند. با ابتکار شهرداری و اداره ارشاد کاشان امسال نخستین دوره جایزه سال تصویرگری اشعار سهراب در کاشان برگزار می‌شود که مهلت ارسال آثار به این جایزه تا ۲۰ آبان است و نیمه اول آذرماه مراسم اهدای جوایز آثار برگزیده برگزار می‌شود. همچنین میزبانی دهمین دوره پرسبوک نیز بر عهده شهر کاشان است و در اواخر مهرماه این رویداد برگزار می‌شود. امیدواریم در ایامی که کرونا باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در جامعه شده است برگزاری این رویدادها بتوانند روحیه شادابی و نشاط را میان هنرمندان و جامعه ایجاد کنند.

 

همچنین حسین صدیقی، دبیر جایزه سهراب سپهری نیز گفت: این جایزه با رویکرد آشنایی بیشتر جامعه با اندیشه شاعر و نقاش نوگرای کاشان برگزار می‌شود. همچنین شناسایی و معرفی هنرمندان عرصه تصویرگری به خصوص در استان اصفهان و کاشان و ایجاد بستر مناسب برای آنها، از دیگر اهداف این جایزه است. داوری آثار در دو مرحله مقدماتی و نهایی انجام می‌شود. داوران مرحله نخست از کاشان هستند و در مرحله نهایی محسن حسن‌پور، علی بوذری و مرتضی اسماعیلی داوری را برعهده دارند. در دوره سه‌روزه برگزاری این جایزه، سه ورکشاپ توسط کمال طباطبایی، پژمان رحیمی‌زاده و نرگس محمدی در کاشان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و حضور در این ورک‌شاپ ها اقدام کنند.

صدقی افزود: یک دلیل آنکه سهراب سپهری امروز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد آن است که در گذشته توانست آینده ما را پیش‌بینی کند و روحیات انسان امروزی را به خوبی بیان کند. او به دلیل نقاش بودن، نگاه خاصی داشت و شعرش جزء تصویری‌ترین اشعار شعرای معاصر ایران است. در نخستین جایزه سهراب تعدادی از ادیبان کاشان قطعاتی از این شاعر را برای تصویرگری توسط هنرمندان انتخاب کردند و اشعاری را مدنظر داشتند که ظرفیت تصویری بالایی داشته باشد و هنرمندان بتوانند تصاویر خاصی بر اساس آنها خلق کنند. آثار برگزیده این سالانه در یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و پس‌ازآن در یک کتاب به چاپ می‌رسند. همچنین قصد داریم از این آثار در دیوارنگاری و منظر شهری نیز استفاده کنیم.

 

در ادامه این جلسه هادی مظفری با اشاره به اینکه ندا درزی دبیر سالانه پرسبوک نتوانست در این نشست حاضر شود، گفت: دهمین سالانه پرسبوک با تمرکز بر هنرهای صناعی، با حضور ۱۲ هنرمند مدعو و ۶ هنرمند در بخش مشارکتی به مدت سه روز از ۲۷ تا ۲۹ مهر در خانه صاحب از مجموعه خانه منوچهری کاشان برگزار می‌شود. این رویداد به‌صورت اجرای زنده و چیدمان است و همراه با آن نشست‌های تخصصی مرتبط با رویداد در فضای مجازی و همچنین محل برگزاری سالانه برگزار می‌شود. همچنین کارگاه‌های عملی و حضوری هنری در بخش بافت و الیاف و کارگاه‌های آنلاین روش‌های چاپ دستی روی پارچه از دیگر بخش‌های این سالانه است. بازدید عمومی از این رویداد به‌صورت مجازی است و تنها درصورتی‌که شرایط مناسبی فراهم شود امکان بازدید حضوری نیز وجود دارد.

مظفری ادامه داد: رویکرد معاونت هنری در دوره جدید توجه به خلاقیت شهرها و پروژه‌ای به نام «شهرهای خلاق» است و هدف ما آن بود که ویژگی‌های هر شهر را بر اساس اقلیم، صنایع، بزرگان و… مشخص کنیم و بر اساس این ویژگی‌های، هر شهر برای میزبانی یکی از رشته‌های هنری آماده شود. کار پژوهشی در این زمینه صورت گرفت و شهرهای خلاق معرفی شدند که هرکدام از آنها در آینده در یک رشته هنری فعالیت جدی خواهند داشت. شهر کاشان نیز به دلیل وجود سهراب سپهری برگزاری این جایزه تصویرگری را پیشنهاد داد و با این رویداد توانست پلی میان نقاشی و شعر سهراب ایجاد کند. امیدواریم که این اتفاق خلاقانه به شکل جدی پیگیری شود و در سال‌های آینده به یکی از جوایز مهم هنری کشور تبدیل شود.

نمکی مدیر ارشاد کاشان نیز در پایان این نشست گفت: ما تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت‌های هنری کشور به‌خصوص در حوزه تجسمی استفاده کنیم و رویدادهای هنری خاصی را در کاشان برگزار کنیم. سهراب سپهری دارای ظرفیت جهانی است و نگاه متفاوت او به طبیعت باعث شده است جایگاه خاصی میان مردم داشته باشد. رویکردی که مدیریت شهری کاشان و اداره ارشاد اسلامی به سهراب سپهری داشته است به دلیل جامعیت نگاه این شاعر و هنرمند است. این مسئله باعث شده سهراب در ارائه مفاهیم انتزاعی و غیر انتزاعی موفقیت داشته باشد  و درعین‌حال آثار جدیدی بر اساس کارهای او توسط هنرمندان دیگر می‌تواند به وجود آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …