شناسایی بمب‌های زیرزمینی با یک ربات

محققان دانشگاه “ام.آی.تی” در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه ابزاری رباتیک شده‌اند که می‌تواند بمب‌های زیرسطحی را پیدا کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، محققان یک ابزار حفاری رباتیک ایجاد کرده‌اند. این ربات که “Digger Finger” نام دارد سطح رویی زمین را سوراخ کرده و اطراف آن ناحیه را بررسی می‌کند. این ربات برای تشخیص شکل اشیا دفن شده در مواد دانه‌ای مانند شن و سنگریزه طراحی شده است. محققان یک دست رباتیک باریک تولید کردند که می‌تواند با ایجاد لرزش و کنار زدن دانه های شن و ماسه آنها را تشخیص دهد.

این فناوری جدید بر اساس کار قبلی همین محققان در زمینه فناوری حسگر لمسی به نام GelSight ساخته شده است. دو سال پیش محققان ام آی تی رباتی ساخته‌ بودند که مانند انسان می‌توانست جنس اشیای مختلف را با دیدن و یا شکل‌شان را با لمس کردن تشخیص دهد.این تیم از یک بازوی رباتیک متعلق به رباتی به نام “کوکا”(KUKA) و یک حسگر لمسی به نام “ژل‌سایت”(GelSight) استفاده کرد. بدین ترتیب اطلاعات جمع آوری شده توسط “ژل‌سایت” به هوش مصنوعی ارسال شد تا بتواند ارتباط بین اطلاعات تصویری و لمسی را شناسایی کند. برای آموزش چگونگی شناسایی اشیا با لمس به هوش مصنوعی، محققان ۱۲ هزار فیلم از لمس ۲۰۰ شیء مختلف مانند پارچه، ابزار و لوازم خانگی را ضبط کردند.

GelSight شامل یک ژل شفاف است که با غشایی بازتابنده و مجموعه‌ای از چراغ‌های LED پوشانده شده است. برای سیستم جدید Digger Finger، محققان این سیستم را تغییر داده و آن را تا حدودی شبیه لوله جاروبرقی کردند. طرح استوانه‌ای نازک سیستم Digger Finger را قادر می‌سازد تا به زیر زمین نفوذ کند. تیم سازنده Digger Finger معتقد است که از پیشرفت جدید آن می‌توان برای سنجش دقیق تر سطح زیرین زمین استفاده کرد. به طور معمول، محققان از روش‌هایی مانند رادار زمین‌نفوذ ​یا ارتعاشات فراصوت برای انجام این کار استفاده می‌کنند. اگرچه این فناوری‌ها دامنه حسی طولانی‌تری دارند اما گاهی اوقات قادر به تشخیص انواع مختلف مواد مانند سنگ و استخوان نیستند. محققان اظهار داشتند می‌توان از Digger Finger برای جستجوی بمب‌ها یا کابل‌های مدفون در مکان‌های خطرناک استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …