شناسایی مکانیسمی که باعث مقاومت سرطان پروستات در برابر درمان می‌شود

پژوهشگران استرالیایی در بررسی جدید خود، مکانیسمی را کشف کرده‌اند که به سرطان پروستات در مقاومت نسبت به درمان کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهشگران استرالیایی، مکانیسم جدیدی را شناسایی کرده‌اند که سلول‌های سرطان پروستات به واسطه آن می‌توانند ویژگی‌های خود را تغییر دهند و در برابر درمان مقاومت کنند.

یافته‌های این پژوهش، پیشرفت مهمی در کشف این موضوع به شمار می‌روند که چگونه یک زیرگروه سرطان پروستات موسوم به “NEPC” پس از درمان‌های هورمونی گسترش می‌یابد.

پروفسور “لوک سلث”(Luke Selth)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: کاملا ثابت شده است که برخی از تومورها در واکنش به شرایط جدید یا استرس‌زا، انعطاف‌پذیری سلولی نشان می‌دهند.

این انعطاف‌پذیری، به سلول‌های سرطانی امکان می‌دهد تا با تکامل در سلول‌های متفاوت که دیگر واکنشی نسبت به درمان نشان نمی‌دهند، سازگار شوند و رشد کنند.

سلث ادامه داد: افزایش انعطاف‌پذیری سلولی، به صورت فزاینده‌ای، به عنوان یک ویژگی اصلی شناخته می‌شود که سرطان‌های پروستات به‌ واسطه آن، در برابر درمان مقاوم می‌شوند و به حالت کشنده می‌رسند.

وی افزود: پژوهش ما نشان می‌دهد که یک مولکول ویژه موسوم به “miR-194” می‌تواند این قابلیت انعطاف‌پذیری را در سرطان پروستات افزایش دهد و به بروز NEPC منجر شود.

سلث اضافه کرد: اگرچه این پژوهش، فاصله زیادی با کاربرد بالینی دارد اما بینش مهمی را در مورد نحوه تکامل سرطان‌های پروستات در واکنش نسبت به درمان به ما ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، هیچ روش درمانی موثری برای NEPC وجود ندارد. تخمین زده می‌شود که تا ۱۵ درصد مردان پس از درمان هورمونی ممکن است به این زیرگروه تهاجمی سرطان پروستات مبتلا شوند. 

سلث گفت: پژوهش ما با آشکار ساختن یک تنظیم‌کننده دیگر انعطاف‌پذیری سلول سرطان پروستات که می‌تواند تکامل تومورها را تقویت کند، نشان می‌دهد که چرا درمان سرطان پروستات بسیار دشوار است.

وی افزود: اگرچه این واقعیت مشخص است اما ما امیدواریم که پژوهش‌های ما و بسیاری از پژوهش‌های دیگر که در سرتاسر جهان در حال انجام شدن هستند، نهایتا به روش‌های هوشمندانه‌تر و هدفمندتری برای درمان NEPC برسند و یا حتی از ظهور آن پیشگیری کنند.

این پژوهش، در مجله “Cell Reports” به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …