صرفه جویی ۷ میلیارد دلاری با داخلی سازی صنایع نفت و گاز 

در طی ۵ سال اخیر با داخلی سازی و فعالیت در برخی صنایع نظیر نفت و گاز، توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بیش از ۷ میلیارد دلار برای کشور صرفه جویی ارزی ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، به مناسبت برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های فنی و مهندسی ایرانی با محوریت رونق تولید که به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برپا شد، برنامه «پایش» از محل برگزاری نمایشگاه روی آنتن رفت. در این برنامه پایش به سراغ شرکت ها و تولیدکنندگانی رفت که ایران را در شرایط تحریم، از وابسته بودن به بیگانگان بی‌نیاز کرده‌اند.
در همین زمین دکتر محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در برنامه پایش با بیان نام گذاری نمایشگاه به نام رونق تولید، گفت: گره کار کشور در رونق گرفتن تولید است و باید در این خصوص قوی شد، در این نمایشگاه  ۵۰۰ شرکت داخلی حضور داشته اند و در بین آنها شرکت هایی هستند که کشور را در شرایط تحریم از کالاهای خارجی بی نیاز کرده اند.
وی با اشاره به فعالیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در عرصه نفت و گاز، ادامه داد: در طی ۵ سال اخیر این قرارگاه توانسته است با داخلی سازی و فعالیت در برخی صنایع نظیر نفت و گاز، بیش از ۷ میلیارد دلار برای کشور صرفه جویی ارزی داشته باشد.
محمد گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با همکاری بخش خصوصی توانسته است بیش از ۷۰ درصد صنایع بزرگی از قیبیل فولاد و مس را داخلی سازی نماید، ما نیازهای قرارگاه خاتم را شناسایی کرده ایم و با قرارداد با شرکت های داخلی به دنبال داخلی سازی این نیازها هستیم.
وی افزود: شرکت های خارجی، با گرفتن پروژه ها، پیمانکاران خودشان که خارجی نیز هستند به کارگیری می کنند و همین باعث می شود همه تجهیزات استفاده شده در پروژه ها خارجی باشد، نقش قرارگاه این است که جایگزین شرکت های بزرگ خارجی باشد و پروژه ها را به پیمانکاران داخلی بدهد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: البته در این زمینه مشکلاتی وجود دارد، برخی از شرکت های داخلی در وندور لیست دستگاه های دولتی نیستند و خارجی در این لیست حضور دارند، باید به شرکت های داخلی اعتماد کرد تا خود را نشان دهند پرا که آنها نیز توان دارند به بهترین نحو پروژه ها را انجام دهند.
محمد افزود: قرارگاه رقیب بخش خصوصی نیست، بلکه یک چتر حمایتی در کنار بخش خصوصی است که برای پیشرفت کشور با بخش خصوصی در حال همکاری داشتیم، در این نمایشگاه تفاهمات خوبی با برخی شرکت ها داشته ایم که بزرگترین آن بحث تولید ریل ملی است که با شرکت ذوب آهن این قرارداد امضا شده است.
این فعال سازندگی کشور در پایان افزود: قراردادهای دیگری نیز با سندیکای سازندگان تجهیزات صنعت نفت و سازندگان تجهیزات صنعتی ایران نیز امضا شده است که همه این قرارداد ها به منزله این است که قرارگاه خاتم در کنار بخش خصوصی برای پیشرفت کشور است.

تولید ریل ملی در شرکت ذوب آهن، دستاوردی مهم برای کشور

یزدی زاده، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان هم با حضور در برنامه پایش، یکی از محورهای اصلی فعالیت ذوب آهن را کمک به توسعه کشور عنوان کرد و افزود: خطوط ریلی یکی از شاخص های توسعه یک کشور است، بحث تولید ریل در ذوب آهن اصفهان از سال ۷۲ مطرح بوده، و در سال ۹۸ ما توانستیم پس از پیگیری ها و فعالیت های مداوم اولین ریل ملی کشور را تحویل دهیم.
وی با تاکید بر اینکه افراد زیادی در تولید ریل دخیل هستند، گفت: تولید ریل دو بخش دارد که بخش اول فولاد ریل و بخش دوم نورد آن است، در این مراحل کارگران و مهندسان زیادی درگیر بودند و حسن کار این بود که همه افراد دخیل ایرانی هستند.
یزدی زاده با بیان اینکه شرکت ذوب آهن در این مسیر اراده زیادی داشته است، گفت: محصولات دیگری نیز به واسطه تولید ریل، ساخته شد، در ذوب آهن اصفهان این تعهد را داریم تا رسیدن به افق ۱۴۰۴ برای کشور ریل تولید کنیم.
وی در پایان افزود: با وجود اینکه آمریکا ما را در لیست تحریم قرار داده است، اما ما در راه رسیدن به اهدافمان مصمم هستیم و امیدواریم بتوانیم نیاز کل صنایع کشور را تامین نماییم.
علاءالدینی یادآور شد: تاکنون رصد خطوط انتقال برق توسط بالگرد صورت می‌گرفت که استفاده از پهبادهای تولید شده در این بخش موجب صرفه‌جویی قابل توجهی در این حوزه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۵ درصد نیازهای صنعت آب و برق توسط متخصصان داخلی تولید می‌شود، گفت: با تلاش متخصصان کشورمان، ایران توانسته است در میان چهار کشور سازنده توربین ژنراتورهای گازی قرار گرفته و رتبه چهاردهم تولید برق جهان را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …