ضرورت ایجاد مرکز خدمات تخصصی برای تولید دانش بنیان انار در کشور

ایسنا/مرکزی رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی بر ضرورت ایجاد یک مرکز جامع فراگیر و متمرکز خدمات تخصصی انار با رویکرد ملی برای تولید دانش بنیان این محصول در کشور تاکید کرد.

مسعود شهرجردی شامگاه شنبه ۲۲ آذرماه در جلسه هم اندیشی بررسی مشکلات کشاورزی شهرستان های ساوه و زرندیه که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در سالن جلسات فرمانداری ساوه برگزار شد، اظهار کرد: با عنایت به راهبردها و سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و به منظور دستیابی به اهداف و مأموریت‌های تدوین شده در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور در بخش کشاورزی، کمک به توسعه و ترویج اقتصاد دانش بنیان در حوزه تولید محصولات کشاورزی لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه ایران خاستگاه اصلی انار جهان است و جایگاه سوم تولید انار در جهان پس از کشورهای چین و هند را با تولید حدود یک چهارم انار مصرفی دنیا دارد، افزود: به دلیل قدرت سازگاری بالای انار با شرایط متنوع اقلیمی کشور، قابلیت کشت و توسعه آن در اکثر استان‌ها و مناطق کشور فراهم است.

شهرجردی افزود: شهرستان ساوه قطب شاخص تولید انار کشور از لحاظ مرغوبیت محصول و شهرت جهانی انار تولیدی است. لذا ضرورت ایجاد یک مرکز جامع فراگیر و متمرکز خدمات تخصصی انار با رویکرد ملی برای تولید دانش بنیان این محصول در کشور در شهرستان ساوه توسط جهاد دانشگاهی استان مرکزی به شدت احساس می‌شود.

وی به اهم اهداف راه اندازی مرکز خدمات تخصصی انار اشاره کرد و گفت: کسب دانش فنی روش های بهبود حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهی و کنترل آفات و بیماریهای باغات انار، ارائه مشاوره فنی و آموزش های لازم برای بهره گیری از شیوه های نوین کاشت نهال تا برداشت نهال جهت افزایش کیفیت و کاهش ضایعات، کسب دانش فنی و عرضه مواد بیولوژیک برای کنترل آفات نظیر پرورش زنبور تریکوگراما، تجاری سازی محصولات، راه اندازی نهالستان و بسته بندی نوین محصولات انار، راه اندازی آزمایشگاه خدمات تخصصی و کارگاه تولید محصولات مورد نیاز باغداران نظیر رفع کرم گلوگاه انار، رفع سفید شدگی آریل انار و … از جمله مهمترین اهداف است.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه، افزایش سرمایه گذاری و اشتغال زایی در تولید انار از طریق گذران کشاورزی معیشتی به سوی کشاورزی اقتصادی و تجاری و ارتقای بهره‌وری اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی از طریق افزایش میزان تولید محصول و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی ناشی از فرآورده های جانبی و راه اندازی کارگاه بسته بندی محصولات جانبی انار را از دیگر اهداف برشمرد.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی علاوه بر تجربه فعالیت در زمینه محصولات و فرآورده‌های انار امکان بهره گیری از توان تخصصی مراکز متعدد علمی تعداد زیادی از واحدها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی که در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کنند را دارد.

شهرجردی گفت: راه اندازی مرکز جامع فراگیر با رویکرد ملی برای تولید دانش بنیان انار توسط جهاد دانشگاهی استان مرکزی در شهرستان ساوه به عنوان مرکز خدمات تخصصی انار پیشنهاد شده و ضرورت آن در قطب تولید انار جهان  احساس می شود.

وی با بیان اینکه از سال گذشته جهاددانشگاهی مطالعاتی را در حوزه باغات انار ساوه انجام داده است، به مشکلاتی که در باغات انار ساوه وجود دارد اشاره کرد و گفت: کار میدانی و مطالعات صورت گرفته در حوزه بیماری های انار منجر به یک کار علمی و تحقیقاتی در جهاددانشگاهی با همکاری جهادکشاورزی شد و چند محصول دانش بنیان در این حوزه تولید شد که امیدواریم با حمایت کمیسیون کشاورزی مجلس بتوانیم پیشنهاد خود را در راه اندازی مرکز جامع فراگیر با رویکرد ملی برای تولید دانش بنیان انار توسط جهاد دانشگاهی استان مرکزی در شهرستان ساوه به عنوان مرکز خدمات تخصصی انار عملیاتی کنیم تا محصولات این مرکز که مبتنی بر یافته های علمی و تحقیقاتی به باغداران عرضه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …