طبق اصول و خط قرمزها داوری کرده‌ایم

دبیر علمی جایزه کتاب سال گفت: در مدتی که دبیری علمی این جایزه را برعهده داشته‌ام هیچ سفارشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی این وزارتخانه برای بررسی کتاب‌ها به ما اعلام نشده است و ما طبق اصول و خط قرمزها به بررسی و ارزیابی کتاب‌ها پرداخته‌ایم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران،  مراسم رونمایی از پوستر سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (۱۹ بهمن‌ماه) با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و احمدعلی حیدری دبیرعلمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محسن جوادی با ابراز خوشحالی از برگزاری سی  و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: برگزاری مستمر این جایزه از ابتدا و از دوران جنگ تاکنون و در دوره کرونا نشان می‌دهد کتاب از ذهن و ضمیر ایرانیان و سیاستگذاران فرهنگی خارج نبوده و در داخل و خارج از کشور از شهرت و اعتبار خوبی برخوردار است.

جوادی با بیان این‌که جایزه کتاب سال از داوران و دبیران علمی و شناخته‌شده‌ای بهره‌مند است، گفت: امیدوارم اهتمام به کتاب ادامه‌دار باشد تا شاهد شکوفایی فرهنگ مکتوب کشور به ویژه کتاب و کتابخوانی باشیم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: روزی خاطره و ذاکره مردم ایران را با کتاب‌های مختلف حوزه پزشکی، ریاضیات و… با کتاب‌هایی همچون شاهنامه و آثار مولانا و حافظ  پیوند می‌دادند. امیدوارم کتاب‌های برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از چنین اعتباری برخوردار شوند تا از این مسیر، رشد کتاب و کتابخوانی در کشور افزایش  پیدا کند.

در ادامه، محمدعلی مهدوی‌راد، دبیرعلمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: کتاب و نوشتن، میراث مکتوب در ادبیات ایرانی اسلامی است. در دوران کنونی وضع ما در حوزه کتاب خوب است و کمیت در عناوین کتاب‌ها این موضوع را تایید می‌کند. در کنار آن، کیفیت هم باید افزایش پیدا کند که به نظر من امسال در جایزه کتاب سال، بهتر از سال گذشته بود.

دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تمام قد از داوری داوران جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنم چرا که داوران از فرهیختگی برخوردار هستند و داوری را فارغ از مباحث مادی و صرفا بر مبنای فعالیت‌های علمی انجام می‌دهند. داوران جایزه کتاب سال از استادان درجه اول در هر گروه هستند که کار داوری و ارزیابی کتاب‌های ارسالی به دبیرخانه را انجام می‌دهند.

مهدوی‌راد در پایان گفت: داوران جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به خاطر علم، فکر، نوشتن، پژوهش، دین و ایران به داوری آثار می‌پردازند و لازم است مجددا تاکید کنم که در مدتی که دبیری علمی این جایزه را برعهده داشته‌ام هیچ سفارشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه برای بررسی کتاب به ما اعلام نشده است و ما طبق اصول و خط قرمزها به بررسی و ارزیابی کتاب‌ها پرداخته‌ایم.

در ادامه این مراسم، احمدعلی حیدری، دبیرعلمی بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که به یمن همکاری و همراهی همه دست‌اندرکاران جایزه کتاب سال احساس نقیصه‌ای در برگزاری این جایزه نمی‌کند، گفت: با وجود محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، مراحل داوری و ارزیابی کتاب‌های جایزه جهانی کتاب سال به خوبی برگزار شد.

حیدری افزود: بخش قابل توجهی از آثار بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را به صورت دیجیتالی دریافت کردیم. در کنار همه جنبه‌های منفی ویروس کرونا، یک بخش از الطاف پنهان ویروس این بود که توانستیم بخش قابل توجهی از داوری‌ها را به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار کنیم.

دبیر علمی بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: به لحاظ زمانی در برگزاری فرآیند جایزه دچار مشکل نشدیم  و کارها به خوبی پیش رفت و در حوزه‌های مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی آثار خوبی را شناسایی کردیم که امیدواریم با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر کشور و جهان، آیین اختتامیه این جایزه را به نحو مطلوب و شایسته برگزار کنیم.

ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این مراسم با اشاره به همزمانی تاسیس خانه کتاب و ادبیات ایران با  ویروس کرونا گفت: بعد از تاسیس این مجموعه نگرانی‌هایی درباره چگونگی اجرا و برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌ها در دوران کرونا داشتیم اما هیچ کدام از فعالیت‌ها و برنامه‌های روتین متوقف نشد بلکه با استفاده از بستر فضای مجازی شاهد برگزاری برنامه‌ها بودیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: گاهی فضایی که  شبکه‌های اجتماعی در اختیار ما قرار می‌دهد بزرگ‌تر و فراخ‌تر از فضای واقعی و حقیقی است. به عنوان نمونه، کارگاه‌های آموزشی که هر ساله در جشنواره شعر فجر برگزار می‌شد  معمولا در گذشته سه‌روزه و محدود بود و به دلیل بعد مسافت بسیاری از علاقه‌مندان نمی‌توانستند در آن شرکت کنند  و شرکت برای علاقه‌مندان از شهرهای دور بسیار دشوار بود اما امسال با استفاده از فضای مجازی، کارگاه‌ها در سه بخش به مدت دو ماه برگزار شد و ما حتی شرکت‌کنندگانی از خارج کشور داشتیم.

او در ادامه اظهار کرد: بنابراین با بهره‌مندی از امکانات فضای مجازی دستاوردهای شایسته‌ای داشتیم  که قابل قیاس با دوره‌های قبل نیست. نمونه بارز آن برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران در بستر فضای مجازی بود.

دهقانکار در پایان یکی از سیاست های‌ خانه کتاب و ادبیات ایران را شفافیت عملکرد عنوان کرد و گفت: از۳۰ مهر ماه تا به امروز و با احتساب ۱۰ روز آینده با شش نشست خبری با اهالی رسانه‌ در ارتباط بوده‌ایم. علاوه بر این در این مدت به صورت جداگانه با اهالی رسانه مکتوب و برخط به شکل مجزا نیز گفت‌وگوهایی داشته‌ایم. همچنین هفته آینده، نشست خبری سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال را برگزار خواهیم کرد. با این حساب، خانه کتاب و ادبیات ایران در ۱۲۰ روز، شش نشست خبری برگزار کرده است.

در این نشست از پوستر سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …