طرح های جدید دامنِ چشمه علی شهر ری را می گیرد؟

بالای پله‌های منتهی به «چشمه علی» را کنده‌اند و زمینِ پایینِ پایِ چشمه را، با خطوط قرمز رنگ علامت زده‌اند. از سوی دیگر بالای پله‌های چشمه هم دو تپه‌ی خاک و سنگ آوار کرده‌اند، آماده!

به گزارش ایسنا، همه این اقدامات نه تنها در کنار چشمه طبیعی و بیش از هفت هزار ساله‌ی «چشمه‌علی» در حال انجام‌اند، بلکه عرصه‌ی سنگ نگاره فتحعلی شاهی قاجاری هم از این طرح و تعرض در امان نمانده‌اند.

مردم محلی می‌گویند در زمان کندن زمین مطرح شده که قرار است دور چشمه علی را گُلکاری کنند، برای نوروز! حتی طبق توضیحی که یکی از کارگران شهرداری در اطراف چشمه به خبرنگار ایسنا می‌دهد، بیان می‌کند «طرح را دیده‌ام بسیار قشنگ است، می‌خواهند برای نوروز اطراف چشمه را گُلکاری کنند، حتی جای نیم دایره‌های قرمز کشیده شده روی زمین هم قرار بود همین کار انجام شود، اما نگذاشتند، میراث فرهنگی جلوی کار را گرفت»
 

پله های منتهی به ورودی چشمه علی که برای ایجاد فضا تخریب شده اند

شاید بتوان چشمه‌علی شهری را یکی از خوش‌شانس‌ترین محوطه‌های تاریخی تهران و به خصوص شهر ری باستانی دانست که به واسطه‌ی قرار گرفتن دفتر اداره میراث فرهنگی این شهر در چند قدمی آن، هر نوع اقدامی را نتوان در کنار آن انجام داد، مانند جلوگیری از همین گلکاری در عرصه چشمه باستانی و کتیبه‌ی قاجاری‌اش.

البته عبور مترو از نزدیکی این محوطه و عبور دستگاه‌های حفر تونل مترو که باعث جابجایی مسیر آب هفت هزار ساله چشمه شده بود، را باید از این قضیه استثنا کرد.

عبور خط ۶ مترو شهرری از محدوده‌ چشمه‌علی و خشک شدن تدریجی آبِ این چشمه‌ تاریخی در طول دو سال گذشته، داستان‌های متفاوتی برای این محوطه طبیعی رقم زد. هر چند در طول سال‌های ۱۳۹۷ تا اواسط ۱۳۹۸ آب چشمه علی به صورت متناوب کم و زیاد می‌شد و دِبی آب آن بالا و پایین می‌رفت، تا سرانجام از اواخر سال گذشته به مرور وضعیت دبی آب در چشمه علی به حالت طبیعی خود برگشت.

تپه های خاک و سنگ که در مجاورت چشمه علی آوار شده اند

اما این که شهرداری شهر ری طرح گلکاری در عرصه چشمه‌علی را بر اساس کدام مستندات تهیه کرده و تا این حد طرح را بدون اجازه میراث فرهنگی جلو برده که در مرحله‌ی نقطه گذاری برای آغاز کار بوده، جای سوال دارد.

نقطه گذاری قرمز رنگ در عرصه چشمه باستانی و کتیبه قاجاری شهر ری برای گلکاری !

چشمه علی را در دوره باستان “سورین” می‌نامیدند که احتمالاً برگرفته از نام دودمانی بزرگ در دوره اشکانی و ساسانی است و نام فعلی آن برگرفته از نام حضرت علی (ع) است. قدمت چشمه‌علی  را بیش از هفت هزار سال می‌دانند. در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این باور که در آب این چشمه ویژگی است که فرش را خوب پاکیزه و رنگ روشن‌تر می‌کند، شسته‌اند.

یکی از قدیمی ترین تصاویر باقی مانده از چشمه علی شهر ری
تاریخ ثبت عکس مشخص نیست

بر اساس همه تصاویر باقی مانده از چشمه علی شهر ری، به جز برپایی رسم شست و شوی فرش‌ها توسط مردم هیچ نشانه‌ی از بین رفته‌ی دیگری نمی‌توان در عرصه و حریم چشمه علی شهر ری پیدا کرد که از بین رفته باشد و شهرداری کنونی شهر ری قصد احیای آن را داشته باشد.

چشمه علی در سال ۱۸۴۰ میلادی
شست و شو و لول کردن فرش ها توسط مردم بر اساس روایت های قدیمی در سال ۱۳۳۹
مردم شهر ری در روزهای پایانی هر سال فرش ها و قالیجه های خود را در آب چشمه می شستند

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …