طلسم تعطیلی بلندترین برج ساعت یزد شکسته شد

ایسنا/یزد برج ساعت مسجد جامع پس از چندین دهه تعطیلی در طرح هفت‌خوان گردشگری شهرداری که به دسترس‌پذیری شهر می‌انجامد، به روی گردشگران و مردم گشوده می‌شود.

«سپنتا نیکنام» مسئول کمیته مناسب‌سازی شهری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد آزادسازی مجموعه ساعت مسجد جامع یزد، اظهار کرد: مسیر طرح هفت خوان گردشگری از هفت تقاطع شهر می‌گذرد که در همین راستا نیز تصمیم بر آزادسازی محوطه برج ساعت یزد به منظور استفاده از فضای آن جهت دسترسی علاقمندان گرفته شد.

وی با بیان این که آزادسازی این برج، بارها مطرح اما عملی نشده بود، گفت: خوشبختانه به همت فرمانده نیروی انتظامی و رئیس پلیس راهور استان، این موضوع محقق شد.

این عضو شورای اسلامی شهر یزد توسعه پیاده‌محوری، ایجاد قابی جدید برای عکاسی از مسجد جامع و دسترس‌پذیری این برج را از مهمترین عوامل آزادسازی محوطه زیرین برج ساعت مسجد جامع ذکر کرد و گفت: این محوطه باعث تسهیل عبور و مرور گردشگران یزد نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: این برج ساعت در سال ۱۳۳۸ توسط شهرداری یزد ساخته شده و با گذشت حدود ۳۱ سال تعطیلی، از فردا طی مراسم افتتاح مسیر هفت خوان به روی عموم علاقمندان بازگشایی خواهد شد.

وی در مورد تاریخچه این بنای تاریخی نیز عنوان کرد: در سنگ بنای مسجد جامع نوشته شده که به همت حجت الاسلام وزیری و به واسطه «محمد حسین گوران تفتی» یکی از ایرانیان مقیم هند، این برج ساعت ایجاد شده است.

اتفاق خوب آزاد شدن برج تاریخی ساعت

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در خصوص آزادسازی محوطه مسجد جامع یزد به خبرنگار ایسنا گفت: ساعت مسجد جامع به مالکیت شهرداری و متعلق به دوره پهلوی اول است که به همت حجت الاسلام وزیری و توسط یکی از خیران یزدی مقیم هند خریداری شد.

وی با بیان این که این ساعت دقیقاً در مقابل ورودی خیابان مسجد جامع قرار گرفته، به موقعیت اجتماعی آن خصوصاً در حوزه برگزاری نماز جماعت در گذشته اشاره دارد، افزود: اتفاق بسیار خوبی که توسط شهرداری و شورای شهر یزد انجام شد به آزادسازی این بنا پس از چند دهه بسته بودن منجر شد.

این مسئول با بیان این که این بنای ارزشمند جزو جاذبه‌های گردشگری یزد است، گفت: ساعت مسجد جامع در تیررس گردشگران قرار گرفته و تقابل آن با مسجد جامع، قاب زیبایی را برای عکاسی گردشگران ایجاد کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …