عربستان تولید نفتش را یک میلیون بشکه دیگر کاهش داد

عربستان سعودی در اقدامی غیرمنتظره با هدف پشت سر گذاشتن سریعتر بحران انرژی که فاینانس این کشور را تحت فشار قرار داده است، کاهش بیشتر تولید نفت را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، عربستان سعودی درست چند ساعت پس از رونمایی از تدابیر ریاضت اقتصادی، اعلام کرد که تولید نفت خود را علاوه بر میزانی که با متحدانش در گروه اوپک پلاس موافقت کرده بود، یک میلیون بشکه در روز دیگر کاهش می دهد. بهای معاملات نفت در واکنش به این تصمیم، صعودی شد و کویت و امارات متحده عربی با اعلام کاهش بیشتر تولید نفت، از این اقدام تبعیت کردند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با بلومبرگ نیوز اظهار کرد: این کاهش بیشتر تولید، روند متعادل شدن بازار را تسریع خواهد کرد.

این اقدام نشان دهنده نیاز مبرمی است که ریاض برای تثبیت بازار نفت دارد زیرا رسیدن قیمتها به کف، این کشور را واداشته است کاهش هزینه چشمگیری را اعمال کند و مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کند. با کاهش بیشتر تولید، عربستان سعودی از جنگ قیمتی که در مارس با روسیه به راه انداخت و پس از شکست مذاکرات مارس اوپک پلاس حجم بی سابقه ای نفت ارزان روانه بازار ساخته بود، فاصله می گیرد.

تصمیم برای افزودن به کاهش تولید، چند روز پس از مکالمه تلفنی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی اعلام شد. کاخ سفید اعلام کرد که سران دو کشور بر اهمیت ثبات در بازارهای جهانی انرژی توافق داشتند.

ترامپ به منظور نجات صنعت نفت آمریکا، مکررا عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس را برای کاهش تولید نفت تحت فشار قرار داده است. برای برخی این کاهش تولید اندکی دیرهنگام انجام گرفته و چندین ابرنفتکش حامل نفت عربستان در روزهای آینده به سواحل آمریکا خواهند رسید و اشباع عرضه در این کشور را تشدید می کنند.

ریاض قصد دارد در ژوئن پایین ۷.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند در حالی که سهمیه تولید این کشور تحت توافق جدید اوپک پلاس، ۸.۵ میلیون بشکه در روز است. اگر عربستان سعودی به وعده خود وفا کند، تولیدش به پایینترین رکورد از اواسط سال ۲۰۰۲ تاکنون سقوط خواهد کرد.

همچنین این کاهش تولید از نظر نمادین قابل توجه خواهد بود زیرا کاهش تولید به پایین هشت میلیون بشکه در روز همواره به دلیل اهمیت درآمد نفتی برای عربستان سعودی از نظر بسیاری از مشاوران و معامله گران خط قرمز این کشور بوده است.

اما به دلیل این که ریزش قیمت نفت باعث شده اقدامات ریاضتی به ارزش حدود ۲۷ میلیارد دلار اجرا شود، گزینه های عربستان سعودی محدود شده است و در نتیجه این کشور تولیدش را از اوج ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز در جریان جنگ قیمت، اکنون حدود ۴.۸ میلیون بشکه در روز کاهش می دهد.

شاهزاده عبدالعزیز اظهار کرده که وی نشانه هایی از افزایش تقاضا برای نفت به خصوص برای بنزین مشاهده کرده است. با خروج مردم از قرنطینه، بسیاری ترجیح می دهند به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، از خودروهای شخصی استفاده کنند.

ریاض علاوه بر این که تولید بسیار کمتر در ژوئن را هدف گرفته است، از شرکت دولتی آرامکو درخواست کرده که با موافقت مشتریانش، تولیدش را در مه کاهش دهد.

تحت توافق اخیر اوپک پلاس، سهمیه تولید نفت عربستان سعودی در ماههای مه و ژوئن ۸.۵ میلیون بشکه در روز است و در حالی که آرامکو ممکن است تولیدش را کاهش دهد اما هر گونه کاهش تولیدی محدود خواهد بود زیرا این شرکت از قبل درباره میزان صادرات با مشتریانش هماهنگ می کند.

شاهزاده عبدالعزیز با بیان این که بدترین سناریوی پیش بینی شده درباره نابودی تقاضا به تحقق نپیوسته است، از سایر تولیدکنندگان دعوت کرد به کاهش تولید داوطلبانه ملحق شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کویت با اعلام افزودن ۸۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولید و امارات متحده عربی با اعلام افزودن ۱۰۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولید نفت خود، تصمیم عربستان سعودی را دنبال کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …