عربستان قیمت نفتش را بالا برد

عربستان سعودی قیمت فروش نفت خود برای اوت به بازارهای آسیا، آمریکا و شمال اروپا را در پی نشانه های بهبود تقاضا افزایش داد.

به گزارش ایسنا، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان است، در حالی نرخ فروش نفت خود را افزایش داده که سایر تولیدکنندگان بزرگ را برای حفظ محدودیت عرضه به منظور متعادل کردن بازار تشویق می کند.

شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی گرید نفتی “عرب لایت” به آسیا را که بزرگترین بازار این شرکت است، برای سومین ماه متوالی افزایش داد. با این حال افزایش مذکور کمتر از حد انتظار بود. آرامکو همچنین قیمت فروش به آمریکا را برای چهارمین ماه بالا برد.

کارول ناخله، مدیرعامل شرکت مشاوره “کریستال انرژی” در لندن اظهار کرد: افزایش قیمتها منعکس کننده بهبود کلی بازارهای نفت است. رشد تقاضا همچنان پرنوسان مانده و حتی گاهی روند معکوس پیدا می کند اما بعید است دوباره سقوط کند زیرا اگر قرنطینه دوباره وضع شود، احتمالا محدود خواهد بود.

قیمت “عرب لایت” برای بازار آسیا یک دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بالاتر قیمت پایه خاورمیانه خواهد بود در حالی که قیمت این گرید در ژوییه تنها ۲۰ سنت پریمیوم داشت. معامله گران و پالایشگاههایی که با حاشیه سود اندک دست و پنجه نرم می کنند انتظار داشتند پریمیوم قیمت عرب لایت به یک دلار و ۴۵ سنت برسد.

آرامکو قیمت فروش نفت به آمریکا را بین ۲۰ تا ۴۰ سنت در هر بشکه افزایش داد و قیمت عرب لایت اکنون یک دلار و ۶۵ سنت بالاتر از قیمت پایه منطقه ای به فروش می رود. همچنین این شرکت قیمت فروش اکثر گریدهای نفتی خود به شمال غربی اروپا را افزایش داد و تنها منطقه ای که قیمت فروش به آن کاهش داشت، مدیترانه بود و آرامکو قیمت فروش به این منطقه را حداکثر یک دلار در هر بشکه کاهش داد.

عربستان سعودی و روسیه از آوریل در راس تلاشهای گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید و پایین بردن سطح ذخایر نفت هستند. این گروه در ژوئن موافقت کرد محدودیت عرضه تاریخی خود را به مدت یک ماه دیگر تا پایان ژوییه تمدید کند و ماه گذشته اعلام کرد از اول اوت محدودیت عرضه خود را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل می کند.

آرامکو معمولا قیمت فروش خود را پنجم هر ماه اعلام می‌کند و قیمت‌گذاری نفت عربستان روی تجارت بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت خاورمیانه تاثیر می‌گذارد زیرا تولیدکنندگان نفت این منطقه اغلب قیمت گذاری آرامکو را برای صادراتشان به مقصد آسیا دنبال می‌کنند. عمده نفت تولیدکنندگان خاورمیانه تحت قراردادهای بلندمدت به فروش می‌رود و تعیین قیمت فروش رسمی به مشتریان اجازه می‌دهد بدانند برای محموله‌های آینده چقدر باید پول بپردازند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اواسط ژوئن گفت: اوپک پلاس در مسیر درستی قرار دارد اما برای دستیبابی به تعادل مجدد بازارهای نفت، راه طولانی در پیش دارد.

قیمت نفت برنت از زمان توافق آوریل اوپک پلاس بیش از دو برابر افزایش یافته و به حدود ۴۳ دلار در هر بشکه رسیده است اما این شاخص قیمت بازار جهانی از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۳۴ درصد کاهش نشان می دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …