عقب ماندگی منابع آبی ساوه هنوز جبران نشده/بارش اخیر خسارتی در پی نداشت

ایسنا/مرکزی مدیر امور منابع آب ساوه با اشاره به اینکه در سه روز اخیر ۳۶.۳ میلیمتر باران در این شهرستان باریده است، گفت: با وجود بارش‌های مطلوب دو سال اخیر، هنوز عقب ماندگی درازمدت جبران نشده و هیچ تغییری در منابع آب زیرزمینی به لحاظ افت سطح آب صورت نگرفته است.

مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به ورود سامانه بارشی قوی و فراگیر در این شهرستان اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه ۱۳۹۹) تاکنون ۱۱۱.۹ میلیمتر باران در ایستگاه امور منابع آب ساوه ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که در این مقطع زمانی ۱۰۲.۵ میلیمتر بوده است، ۹.۱۷ درصد رشد داشته است.

وی درصد تغییرات میزان بارش‌های سال آبی جاری نسبت به درازمدت را ۶۵.۲۹ درصد بیان کرد و افزود: منظور از مقایسه بارش‌های کنونی با درازمدت در بازه زمانی ۳۰ سال گذشته بوده است. براساس آنچه ثبت شده، میانگین دوره آماری ۳۰ ساله نیز ۶۷.۷ میلیمتر بوده که نشان می‌دهد میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به میانگین درازمدت همچنان عقب‌تر است.

مدیر امور منابع آب ساوه به میزان بارندگی‌های سه روز اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت ۳۶.۳ میلیمتر باران  باریده است که اوج بارش‌ها برای روز گذشته (۱۶ آذرماه) و به میزان ۲۶ میلیمتر بوده است.

وی به ثبت میزان بارش ها در چهار ایستگاه نوبران، رازین، سنگگ و یاتان در بخش نوبران اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میزان بارش‌ها در ایستگاه یاتان ۱۱۲.۴ میلیمتر، رازین که ورودی رودخانه مزلقان است ۱۷۴ میلیمتر و نوبران ۱۱۰ میلیمتر بوده است که به طور میانگین در نوبران ۱۳۰ میلیمتر باران باریده است.

او در ادامه گفت: در رودخانه مزلقان از ۱۵ آبان ماه جریان پایه دبی رودخانه به ورودی تغذیه مصنوعی رسیده و با احداث سه حوضچه تغذیه مصنوعی در مسیر رودخانه، مزلقان به طور کامل آبگیری شده و حدود سه متر مکعب آب از دریچه‌های روخانه تخلیه و در اختیار کشاورزان منطقه رودابان و روستای الوسجرد برای بهره برداری در کشت پائیزه قرار گرفته است.

امیرحسینی با تاکید بر اینکه بارش‌های اخیر خسارتی در برنداشته است، گفت: با مدیریت سیلاب و انحراف آب به مسیر دیگری در نهر وزیری رودخانه مزلقان برای جلوگیری از بروز احتمالی خسارت به پل در دست مرمت و ساخت هفت دهنه، خوشبختانه هیچ خسارتی به ابنیه و دشت های نوبران و مرکزی ساوه وارد نشده است.

وی بیان کرد: در پی بارش‌های اخیر تاکنون رودخانه‌های حوضه آبی شهرستان سیلابی نشده و آنچه در مسیر رودخانه‌ها جاری شده دبی پایه بوده و زمانی می توان گفت که یک رودخانه سیلابی است که از دبی سه به ۱۰ رسیده و طغیانی شود و روند فعلی عادی و حاصل بارندگی های طبیعی و نرمال سالانه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …