علت خزان زودرس ساختمان‌های ایرانی 

ایسنا/اردبیل عمر مفید ساختمان در ایران همانند قیمت اش خوش اقبال نیست که هر روز بالا و بالاتر رود چرا که ساختمان‌ها در ایران خیلی زود فرسوده شده، نام شان با کلنگی بودن گره خورده و در نتیجه خزان زودرس ساختمان ها شروع می شود.

 به ناچار سرنوشت،  آنها را با بیل و کلنگ  تخریب چی های ساختمان  رو در رو می کند و خیلی زودتر از هم سن و سالان خود در دیگر کشورها از پای در می آیند تا قصه تلخ چرایی پایین بودن عمر ساختمان همچنان پر ابهام باقی بماند.

طبق برآوردها در حالی که عمر متوسط ساختمان در کشورهای توسعه یافته ۱۰۰ سال و بعضا بیشتر هم برآورد می شود اما در ایران در خوشبینانه ترین حالت این متوسط عمر بنا به ندرت به ۵۰ سال می رسد و اکثرا در ۳۰ سالگی عمر بنا اصطلاحا کلنگی می شوند و به تیغ تخریب سپرده می شوند.

 به گفته مسؤلین کشوری از ۲۵ میلیون واحد مسکونی بیش از ۳۰ درصد در بافت های فرسوده قرار دارند و نیاز به بهسازی ویا نوسازی دارند؛در استان اردبیل هم بیش از ۱۳۹۰ هکتار از محلات شهری را بافت های فرسوده تشکیل می دهند که طبیعتا نیاز به باز آفرینی دارند.

وجود ساختمان های فرسوده و تخریب و نوسازی و یا بهسازی آنها علاوه بر اینکه باعث افزایش هزینه های تمام شده و رشد قیمت مسکن می شود در پی بروز حوادث غیر مترقبه همچون زلزله می تواند باعث خسارت های جانی هموطنان ساکن در این ساختمان ها شود.

پایین بودن متوسط عمر مفید ساختمان می تواند به دلایل مختلف بستگی داشته باشد از جمله آنکه به گفته عضو سازمان نظام مهندسی اردبیل مبنی بر با تایید کم بودن عمر مفید ساختمان در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته به ایسنا می گوید: پایین بودن کیفیت مصالح در مقایسه با دیگر کشور ها یکی از این موارد است و از آنجایی که کیفیت تاثیر مستقیم بر عمر مفید ساختمان دارد طبیعی است هرچقدر کیفیت بالا باشد عمر مفید نیز بالاتر خواهد رفت.

علیرضا غریبی، نقش عوامل فنی در اجرای یک ساختمان اعم از مهندسین، کارگران و تکنسین ها را در اجرای درست و اصولی ساختمان به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار مستقیم بر عمر مفید ساختمان دانسته و تصریح می کند:  متاسفانه کارگران و نیروهای فنی ما در ساختمان سازی فاقد آموزش و و مهارت های کافی هستند و اگر مهارت کافی نباشد، مصالح با کیفیت هم در اختیار باشد باز نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر اردبیل، حلقه گمشده در پازل پایین بودن عمر بنا در ایران را در نگهداری یک ساختمان بعد از اتمام آن دانسته و اضافه می کند: نگهدا ری یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در عمر مفید بناست که  متاسفانه در ایران به موضوع نگهداری ساختمان کمتر پرداخته می شود و اصولا در ایران برنامه ای برای کیفیت نگهداری ساختمان وجود ندارد، در حالیکه در کشورهای  دیگر به نگهداری ساختمان اهمیت ویژه ای می دهند و همین امر باعث می شود یک ساختمان ۱۰۰ ساله در حال حاضر هم مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص نقش و وظیفه سازمان های مرتبط با ساختمان سازی در ارتباط با بحث نگهداری افزود : در مقطعی در وزارت راه و شهرسازی قرار بود یک مبحث جداگانه راجع به نگهداری ساختمان ها در جهت ارتقای عمر مفید ساختمان و بنا ایجاد شود ولی متاسفانه عملی و اجرایی نشد  و معتقد هستیم این مبحث نگهداری باید هرچه زودتر اجرایی شود و با ورود وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی باید متولی نگهداری از یک ساختمان بعد از اتمام که  برعهده کدام و شخص و نهاد باشد مشخص گردد تا با جلوگیری از تخریب ها و هدر رفت سرمایه ، شاهد افزایش و ارتقای عمر مفید بنا در ایران هم باشیم.

غریبی با اشاره به نقش اقلیم در ارتقای کیفیت ساختمان اظهار کرد: کیفیت   ساخت و ساز ها طبیعتا با اقلیم یک منطقه در ارتباط مستقیم است بطوریکه در شهر هایی همچون اردبیل که در نیمسال دوم با افت دما و برودت هوا و بعضا با یخبندان مواجه هستیم هرگونه کار بتن ریزی و جوشکاری در پایین آمدن کیفیت و عمر ساختمان تاثیر گذار خواهد بود بنابراین توجه به اقلیم و آب و هوا نیز از عوامل تاثیر گذار در پایین آمدن یا بالا رفتن کیفیت و عمر ساختمان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …