عمق اکتشافات معدنی ایران یک متر و میانگین جهانی ۷۲ متر/پیشنهاد ایجاد ۵ ژئوپارک جدید

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر اینکه دنیا از اکتشافات معدنی روباز به عمق حرکت کرده است، گفت: میانگین عمق پوشش اکتشاف ۷۹ متر و این میزان متاسفانه برای ایران یک متر است.

به گزارش ایسنا دکتر علیرضا شهیدی امروز در بیست و سومین همایش انجمن زمین شناسی ایران با اشاره به نقشه زمین شناسی معادن کشور با تاکید بر اینکه اجداد ما به خوبی می‌دانستند که در چه ناحیه‌ای زندگی می‌کنند، افزود: از سالیان گذشته اجداد ما با انجام فعالیت‌های معدنکاری نیازهای خود را مرتفع می‌کردند.

وی ایران را یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیا در زمینه معدنکاری دانست که اقدام به اکتشافت ذخایری همچون مس، آهن، سرب، جیوه، طلا، فیروزه و آرسنیک کرده است و ادامه داد: اکتشاف و ارزیابی منابع معدنی، تهیه نقشه‌های پایه زمین شناسی، پایش مخاطرات طبیعی و یافتن منابع انرژی جدید از جمله ماموریت‌های سازمان‌های زمین شناسی به شمار می‌رود.

شهیدی، شناسایی منابع ملی با هدف ایجاد ارزش افزوده و شناسایی مخاطرات با هدف جلوگیری از زیان‌های اجتماعی را از ماموریت‌های سازمان زمین شناسی ایران نام برد و ادامه داد: تهیه نقشه‌های زمین شناسی در مقیاس یک دویست و پنجاه هزارم، انجام پروژه‌های گوناگون اکتشافات موضوعی در کشور، انجام ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی اکتشاف به روش ژئوفیزیک هوایی، تهیه اطلس ملی نقشه‌های پتانسیل مواد معدنی ایران و افزایش ظرفیت آنالیز مواد معدنی از ۱۰ هزار نمونه در سال به ۵۰ هزار نمونه در سال از دستاوردهای این سازمان است.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ معدن در کشور وجود دارد که حدود ۵۰ درصد آنها غیر فعال هستند و امیدواریم با سیاست‌هایی که در سازمان صنعت، معدن و تجارت در حال اجرا است، معادن غیر فعال به شبکه تولید کشور بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دنیا به اکتشاف معادن روباز به سمت اکتشافات معادن زیر زمینی به پیش رفته است، یادآور شد: میانگین عمق پوشش اکتشاف ۷۹ متر و این میزان برای ایران یک متر است و این عدد ناگواری است، ضمن آنکه عمق اکتشافات حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری برآورد شده است.

به گفته وی، ۵۰ تا ۷۲ درصد معادن در عمق ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری قرار دارد و این امر نشان دهنده این واقعیت است که باید اطلاعات خود را در زیر سطحی افزایش دهیم.

شهیدی، عدم اکتشاف بخش عظیمی از ذخایر معدنی، به ثمر نرسیدن ذخایر اندک کشف شده و عدم حضور سرمایه گذاران داخلی در بخش اکتشاف را از چالش‌های این بخش عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا اقدام به انجام مطالعات ژئوفیزیک به روش هوابرد کردیم که بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار است ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی برداشت داده داشته باشیم که از این میزان ۶۸۰ کیلومتر خطی تاکنون انجام شده است.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به برنامه‌های این سازمان تا سال ۱۴۰۰، خاطر نشان کرد: تهیه دانشنامه زمین شناسی ایران به منظور یکپارچه سازی اطلاعات موجود زمین شناسی از جمله برنامه‌ه،ای ما است ضمن آنکه در زمینه پایش مخاطرات زمین از جمله سیل، زلزله، فرونشست، گرد و غبار، اکتشافات معدنی، تغییر اقلیم اقدام شده و نقشه‌های آن در حال به روز رسانی است.

شهیدی، از اجرای طرح جامع مطالعات زمین شناسی دریایی در این سازمان خبر داد و یادآور شد: در این طرح نقشه‌های زمین شناسی دریایی، رسوب شناسی، ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست محیطی، ژئومورفولوژی، نقشه‌های گردشگری و ژئوپارک در مناطق ساحلی و مناطق دریایی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تهیه خواهد شد.

وی توسعه ژئوپارک و ژئوتوریسم را از دیگر برنامه‌های این سازمان تا سال ۱۴۰۰ ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۳۱ ژئوپارک در کشور ایجاد شده است، علاوه بر آن راه اندازی ۵ ژئوپارک “خورستان (نفت)”، “طبس”، “لرستان (سیمره)، “همدان (اکباتان)” و “ارس” پیشنهاد شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …