عملکرد نه چندان مطلوب ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید عملکرد برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد که ایران نتوانسته به اهداف خود در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دست یابد.

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، تا پایان برنامه پنج ساله باید پنج درصد از ظرفیت برق کشور از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود اما برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که ما فاصله‌ای قابل توجه با هدف گذاری‌های انجام شده داریم.

وی توضیح داد: در حال حاضر ظرفیت برق نصب شده در کشور به ۸۵ هزار مگاوات رسیده که البته نسبت به هدف گذاری ۱۰۰ هزار مگاواتی هنوز فاصله دارد. پنج درصد از این انرژی یعنی ۳۴۰۰ مگاوات برق باید از طریق انرژی تجدید پذیر تامین می‌شد و این در حالی است که عدد فعلی تنها ۸۵۰ مگاوات است.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، اگر بنا بود طبق برنامه ششم توسعه عمل می‌شد، باید ظرفیت انرژی تجدید پذیر کشور به ۵۰۰۰ مگاوات می‌رسید و سالانه ۱۰۰۰ مگاوات برق جدید به این شبکه تزریق می‌شد.

صالحی با بیان اینکه دست یابی به هدف گذاری‌های کلان این حوزه نیاز به حمایت دولت از بخش خصوصی دارد، گفت: درحال حاضر یکی از چالش ها برای سرمایه گذاری، موضوع تعدیل نرخ ارز است که در سرمایه گذاری اهمیت بالایی دارد. مسئله دیگر قیمت اصلاح شده خرید تضمینی برق است. برای مثال یک سامانه کوچک ۵ کیلوواتی در یک خانه که آبان سال گذشته ۵۰ میلیون تومان هزینه داشت بهای آن در سال جاری به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده اما قیمت خرید برق آن دو برابر نشده و هنوز همان ۹۰۰ تومان محاسبه می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که صحبت از کاهش تحریم‌ها وجود دارد، ایران باید تلاش کند به جای بازگشت به فروش نفت خام، برنامه‌ریزی کلانی در حوزه تولید انرژی با ارزش افزوده بالاتر و صادرات محصولاتی در این حوزه را در دستور کار قرار دهد که استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر اهمیت فراوانی دارد.

به گزارش ایسنا، ایران در طول سال‌های گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا توانسته صادرات برق خود به عراق را ادامه دهد و دولت آمریکا در سال‌های گذشته به شکل متوالی، مجوز صادرات این برق را صادر کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …