"فالکون ۹" در پنجمین ماموریت خود ناکام ماند

در حالی که قرار بود موشک “فالکون ۹”(Falcon ۹) متعلق به شرکت فضایی”اسپیس ایکس”(SpaceX) ۶۰ ماهواره اینترنتی دیگر را به ماهواره های قبلی پروژه “استارلینک” اضافه کند، این پرتاب در پی شناسایی یک نقص در یکی از موتورها لغو شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک موشک “فالکون ۹”(Falcon ۹) متعلق به شرکت فضایی”اسپیس ایکس”(SpaceX) در تلاش برای پنجمین پرواز به منظور راه اندازی ماموریتی برای پرتاب ۶۰ ماهواره اینترنتی پروژه “استارلینک”(Starlink) ناکام ماند، چرا که پردازنده این موشک پس از مشاهده یک مشکل در یکی از موتورهای خود، پرتاب را متوقف کرد.

ماهواره‌های “استارلینک” بخشی از برنامه “اسپیس‌ایکس” برای سرویس جدید و پرسرعت اینترنت هستند. این طرح در اوایل سال ۲۰۱۵ با درخواست “ایلان ماسک” مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال مبنی بر اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی آغاز شد. وی در سال ۲۰۱۷ برنامه استارلینک را به عنوان یک سیستم پهنای باند ارزان‌قیمت که می‌تواند دسترسی به اینترنت را در سراسر جهان فراهم کند، به ثبت رساند.

این شرکت در حساب توییتر خود اعلام کرد این ماموریت به دلیل عدم دسترسی کامل به اطلاعات هنگام بررسی قدرت موتورها، متوقف شده است و تاریخ بعدی برای انجام این پرتاب به زودی اعلام خواهد شد.

موشک “فالکون ۹” تاکنون چهار بار به پرواز درآمده است. اگر این پرتاب هم موفقیت آمیز می بود، این موشک اولین موشک “اسپیس ایکس” می شد که پنج بار پرواز کرده است.

“مایکل اندروز” مدیر زنجیره تأمین اسپیس ایکس در هنگام پرتاب گفت: ما در مورد قدرت موتور شرایطی داشتیم که باعث شد پرتاب امروز را لغو کنیم در حالی که پیش از آن شمارش معکوس به طور عادی در جریان بود.

“اندروز” توضیح داد: به خاطر داشته باشید، هدف از شمارش معکوس کمک به ما در تشخیص ایرادات و نواقص احتمالی قبل از پرواز است. به همین دلیل این موشک مجهز به ویژگی ها و امکانات ایمنی است که بتواند مانند این پرتاب، به طور خودکار، پرتاب را لغو کند و از سقوط موشک و نابودی محموله جلوگیری کند.

شرکت اسپیس ایکس اکنون در حال همکاری با نیروی هوایی ایالات متحده و مسئول سکوی پرتاب است تا تاریخ پرتاب بعدی را پیدا کند. به هر حال امروز خبری از تلاش مجدد اسپیس ایکس برای انجام این پرتاب نخواهد بود.

“اندروز” افزود: هزار دلیل برای لغو یک پرتاب می تواند وجود داشته باشد، اما تنها در صورتی که همه چیز آماده باشد، یک پرتاب می تواند درست پیش برود و موفقیت آمیز باشد. با توجه به این امر، ما بیش از حد احتیاط می کنیم و اگر چیزی را ببینیم که حتی کمی دور از ذهن به نظر برسد و احتمال ایجاد مشکل آن پایین باشد، شمارش معکوس را متوقف خواهیم کرد.

اسپیس ایکس قبل از انجام پرتاب، آزمایش های بسیاری را بر روی موشک های خود انجام می دهد، اما این به آن معنی نیست که چیزی در آخرین لحظه نتواند منجر به لغو پرتاب شود.

اکنون این شرکت برای تکمیل ماموریت خود باید منتظر تعیین تاریخ پرتاب بعدی باشد.

“ایلان ماسک” بنیانگذار شرکت “اسپیس ایکس” قصد دارد حداقل ۴۰۰ ماهواره را در مدار زمین قرار دهد تا بتواند پوشش اینترنت جهانی را ایجاد کند و برای پوشش متوسط جهانی باید حداقل ۸۰۰ ماهواره به فضا بفرستد. به گفته “اسپیس‌ایکس”، صورت فلکی متشکل از ماهواره‌های استارلینک می‌تواند در آینده به طور چشمگیری رشد کند و به تعداد ۱۲ هزار ماهواره برسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …