فرصت طلبی اقتصاد چین از دوران شیوع کرونا!

با وجود آنکه بسیاری از اقتصادهای جهان خود را آماده عبور از بحران کرونا می‌کنند، چین از ماه‌ها قبل این بحران را پشت سر گذاشته و به مسیر رشد اقتصادی بازگشته است.

به گزارش ایسنا، هرچند شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال۲۰۱۹ در چین آغاز شد و در چند ماه ابتدایی، بسیاری از کشورها بدون ورود این ویروس به حیات خود ادامه می‌دادند، در حالی که چین مناطقی از کشور خود را قرنطینه سفت و سخت کرده بود اما با گذشت چند ماه عملا این شرایط به طور کامل تغییر کرد.

در شرایطی که پس از پایان قرنطینه در ووهان چین، دولت پکن اعلام کرد که کرونا در این کشور وجود ندارد و جز مواردی که از خارج می‌آیند، این ویروس در چین کاملا کنترل شده، تقریبا تمامی کشورهای جهان با شیوع کرونا مواجه شدند و این موضوع در کنار مرگ و میر گسترده، از نظر اقتصادی شرایط بسیاری از کشورها دشوار کرد.

آمارها از سال۲۰۲۰ نشان می‌دهد که بسیاری از دولت‌ها برای کنترل کرونا، مجبور به ایجاد محدودیت‌های جدی اقتصادی شدند و همین موضوع به افزایش بدهی‌ها و کاهش رشد اقتصادی منجر شد. هرچند با دست یابی به واکسن و آغاز واکسیناسیون گسترده در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، میزان محدودیت‌های اقتصادی در بسیاری از این کشورها به پایین‌ترین سطح خود رسیده اما به نظر می‌رسد هنوز راهی طولانی تا بازگشت به شرایط عادی باقی مانده است.

این در حالی است که چین حتی در سال ۲۰۲۰ نیز توانست رشد مثبت اقتصادی را به ثبت برساند و در سال جاری میلادی نیز به رکوردشکنی‌های خود ادامه می‌دهد.

بر اساس اطلاعا ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، مازاد تجاری چین با ایالات متحده در ماه ژوئن به ۳۲.۵۸ میلیارد دلار افزایش یافت. این رقم در ماه می ۳۱.۷۸ میلیارد دلار بوده است. صادرات چین با سرعت بالاتری نسبت به انتظارها در ماه ژوئن رشد کرد، چراکه تقاضای جهانی با کاهش محدودیت‌ها و افزایش واکسیناسیون، شیوع ویروس و تأخیرهای بندری را در سراسر جهان کاهش داده است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی درباره وضعیت تجارت چین منتشر کرده است.

طبق اطلاعات گمرک چین، رشد واردات هم بالاتر از انتظارات بوده، هرچند سرعت آن نسبت به ماه می کمتر بوده است. به لطف تلاش‌های پکن در مهار گسترده همه‌گیری زودتر از شرکای خود، بزرگ‌ترین صادرکننده جهان موفق به احیای اقتصاد از رکود ناشی از ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ شده است. صادرات به دلار در ماه ژوئن نسبت به سال قبل ۳۲.۲ درصد افزایش یافت، درحالی‌که این رشد در ماه می ۲۷.۹ درصد رشد داشته است. تحلیلگران نظرسنجی رویترز افزایش ۲۳.۱ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند.

حالا به نظر می‌رسد کاهش محدودیت‌های کووید ۱۹ و واکسیناسیون محرک تقویت‌کننده تقاضای جهانی برای کالاهای چینی بوده است. میزان بالای محموله‌ها در ماه گذشته افزایش فعالیت در خارج از کشور را نشان می‌دهد. معیار فعالیت کارخانه‌های ایالات متحده در ماه ژوئن به بالاترین سطح رسید، درحالی‌که رشد تجارت منطقه یورو با بیشترین سرعت در ۱۵ سال گذشته شتاب گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …