فعالیتهای چهارگانه مرکز نوآوری جغرافیا در دانشگاه تهران

مسئول مرکز نوآوری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با بیان این که مراکز رشد و نوآوری به دنبال کاربردی کردن معلومات و تکمیل چرخه دانش هستند، یادآور شد: فعالیت‌های مرکز نوآوری جغرافیا حول گروه‌های چهارگانه جغرافیا، یعنی جغرافیای انسانی (برنامه‌ریزی شهری و روستایی)، جغرافیای طبیعی (ژئومورفولوژی، اقلیم و مدیریت مخاطرات)، GIS و سنجش از دور و جغرافیای سیاسی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر شیرین محمدخان درباره اهداف و رویکردهای ایجاد مراکز نوآوری گفت: ایجاد مراکز رشد و نوآوری یکی از کلیدهای مهم تحول در سیستم دانشگاه‌هاست. شاید بتوان گفت مراکز نوآوری حلقه مفقوده بین دانشگاه‌ها و صنعت هستند، به‌ویژه صنعت امروزی که با شتاب پیش می‌رود و مرزهای قدیمی را با سرعت نور پشت سر می‌گذارد.

وی افزود: در حالی‌که در سال‌های گذشته داشتن اطلاعات می‌توانست به‌عنوان برگ برنده مورد توجه قرار بگیرد، اما اکنون با یک جستجوی ساده در فضای مجازی، هزاران صفحه اطلاعات و دستورالعمل‌ها در دسترس است. پس سوال مهم این است، برگ برنده دنیای امروزی چیست؟ و در پاسخ به آن می‌توان اظهار کرد «نوآوری» است و یا به عبارت دیگر «جواب‌های خلاقانه برای سوال‌ها» که البته ممکن است همان پرسش‌های قدیمی باشند.

استادیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ضعف‌های فراوان سیستم نوآوری قدیمی باعث شده است تا روش‌های جدیدی در جلب، جذب و هدایت نوآوری تشکیل شود. یکی از این راهکارها مراکز نوآوری است که با هدف شتاب‌گیری در فضای دیجیتال امروزی ایجاد شده‌اند. هرچند این مراکز در مؤسسات مختلفی شکل گرفته‌اند و فعالیت دارند، ولی حضور و پویایی آنها در دانشگاه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است، تا جایی که غول‌های صنعتی هم اقدام به تأسیس مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها کرده‌اند.

به گفته دکتر محمدخان، در رشته‌هایی مانند جغرافیا که کاربرد آن برای جامعه و صنعت شناخته شده نیست، این مرکز می‌تواند دانشجویان را جهت کاربردی کردن معلومات خود تشویق و راهنمایی کند و همچنین منجر به تکمیل چرخه علم و ثروت شود.

مسئول مرکز نوآوری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران تصریح کرد: فعالیت‌های این مرکز حول گروه‌های چهارگانه جغرافیا، یعنی جغرافیای انسانی (برنامه‌ریزی شهری و روستایی)، جغرافیای طبیعی (ژئومورفولوژی، اقلیم و مدیریت مخاطرات)، GIS و سنجش از دور و جغرافیای سیاسی خواهد بود. البته حدس ما بر این است که ابتدا حوزه‌هایی همچون تحلیل فضایی، مخاطرات محیطی، برنامه‌ریزی شهری و روستایی، GIS و RS و گردشگری و ژئوپلیتیک در این مرکز فعال شوند.

وی درباره اهداف و رویکردهای راه‌اندازی مرکز نوآوری در دانشکده جغرافیا اظهار کرد: هدف ما در این مرکز، برپایی مسابقات ایده‌پردازی، برپایی استارت آپ ویکندها، برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه کسب و کار، ارائه مشاوره تخصصی کسب و کار، مشارکت فعال در برگزاری رویدادهای فناورانه، برگزاری رویدادهای مرتبط با توسعه فناوری و گسترش کسب و کارهای دانش‌بنیان همچون رویدادهای ترویج فناوری، سرمایه‌گذاری، مسابقه محور، استارت اپ ویکند ، آموزشی و رویدادهای Reverse Pitch است.

استادیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: با برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه کسب و کار، کمک به تهیه اسناد مالی، تجاری و کسب و کار به هسته‌های نوآور و ارائه خدماتی همچون مشاوره تخصصی، مشاوره حقوقی، مشاوره مالی، مشاوره تخصصی آزمایشگاهی (آزمایشگاه‌های ژئومورفولوژی، خاک‌شناسی، اقلیم‌شناسی، اقلیم دیرینه، کارگاه عکس‌های هوایی و آزمایشگاه GIS و RS) می‌توان راه را برای فعالیت هر چه بیشتر دانشجویان و استادان در جامعه و صنعت هموار کرد و ضمن تربیت دانشجو در زمینه‌های تخصصی به توسعه کارآفرینی نیز اهتمام ورزید.

دکتر محمدخان تأکید کرد: حمایت دانشگاه از مراکز نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی می‌تواند شرایط را برای گسترش آنها بهتر کرده و روند رشد این مراکز را تسریع بخشد.

به نقل از دانشگاه تهران، از اهداف کلان برنامه‌های حمایتی پارک علم و فناوری می‌توان به افزایش ثروت در جامعه و درآمد ناخالص ملی از طریق کسب و کارهای فناور، حمایت از ایده‌های فناورانه بازارپسند برای تبدیل شدن به کسب و کار، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، پرورش کارآفرینان از میان صاحبان ایده، جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت کاربردی شدن و بازار هدف و افزایش تعداد شرکت‌های زایشی دانشگاه تهران اشاره کرد. بر این اساس، مراکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در کنار سایر واحدهای پارک جهت تحقق مأموریت پارک علم و فناوری فعالیت دارند.

در این راستا، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تاکنون ۹ مرکز نوآوری «دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر» حوزه تخصصی «کلیه رشته‌های فنی»، «پردیس کیش» حوزه تخصصی«IOT، هوش مصنوعی و بیگ دیتا»، «دانشکده جغرافیا» حوزه تخصصی «جغرافیا»، «کارولوکس دانشکده فنی» حوزه تخصصی «تمامی رشته‌های فنی»، «پردیس کشاورزی و منابع طبیعی» حوزه تخصصی «کشاورزی»، «پردیس ابوریحان» حوزه تخصصی «گیاهان دارویی»، «دانشکده فنی فومن» حوزه تخصصی «شیمی»، «دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی» حوزه تخصصی «سلامت و بهداشت روان» و«کوی دانشگاه تهران» حوزه تخصصی «loT-AL-IIo» را راه‌اندازی کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …