فقط یک هفته تا آمدن ارزیابان یونسکو به اورامانات فرصت داریم

ایسنا/کرمانشاه مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات با بیان اینکه تنها یک هفته تا آمدن ارزیابان یونسکو به اورمانات فرصت باقی است، گفت: از هفته گذشته تاکنون حدود 40 درصد از موانع اضطراری ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات را برداشته‌ایم.

پوریا طالب نیا در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به در پیش بودن سفر ارزیابان یونسکو به اورامانات، اظهارکرد: پس از ارسال پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به یونسکو در سال گذشته، قرار بود اعزام این ارزیابان اوایل امسال صورت گیرد، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا چندماهی به تاخیر افتاد و طبق برنامه 31 شهریور انجام خواهد گرفت.

وی افزود: تا پیش از آمدن ارزیابان، برخی موانع اضطراری پیش پای ثبت جهانی شدن این منطقه وجود دارد که باید رفع شود، لذا از هفته گذشته اقدامات لازم را در دستورکار قرار داده ایم و کارهایی نیز در این مدت انجام شده است.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات تصریح کرد: برای بازدید ارزیابان یونسکو از منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، دره‌های فرهنگی را که عمدتا در شهرستان‌های جوانرود و پاوه هستند، تعریف کرده‌ایم که در مسیر آنها میراث‌ تاریخی، طبیعی و معنوی و تعدادی بافت روستایی قرار دارد.

وی افزود: سه روستای قلعه جی و کلاش لولم و شالگی در جوانرود از جمله بافت‌های روستایی هستند که به عنوان پایلوت آنها را برای بازدید ارزیابان یونسکو انتخاب کرده ایم، اما مشکلاتی دراین روستاها وجود دارد که برای رفع آنها به صورت جهادی همه پای کار آمده‌اند.

طالب نیا اعلام کرد: در کنار اقدامات خوبی که مسئولین شهرستان در این سه روستا شروع کرده‌اند، شاهد مشارکت بالایی نیز از سوی مردم هستیم و همین مسئله باعث شده که پیشرفت کارها در این سه روستا بیش از 50 درصد باشد و رفع اغتشاشات بصری و نظافت روستا انجام گیرد.

وی در ادامه گفت: علیرغم پیشرفت خوبی که در این سه روستا داریم، در سه روستای هجیج، شرکان و نجار پاوه پیشرفت کارها کمی با کندی پیش می‌رود و تاکنون به حدود 20 درصد از اهدافی که خواسته ایم رسیده‌ایم.

مدیرپایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات درخصوص چرایی روند کند کارها دراین سه روستا، گفت: باتوجه به اینکه در این روستاها به انجام برخی کارهای عمرانی همچون احیاء حوض‌خانه قدیم هجیج، ساماندهی درخت کهنسال شرکان و مرمت مسجد قدیمی نجار نیاز داریم و هنوز اعتبار انجام این پروژه ها تامین نشده، برای همین کارها به کُندی پیش می‌رود.

وی اعلام کرد:  جمعا برای انجام فعالیت‌های عمرانی در روستاهای پایلوتی که قرار است ارزیابان یونسکو از آنها بازدید کنند، حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار درخواست داده بودیم که تاکنون تامین نشده، لذا امیدواریم این اعتبار بزودی در اختیار دهیاری‌ها قرار گیرد تا قبل از آمدن ارزیابان کارهای عمرانی پیش برود.

به گفته این مسئول کارشناسان دیگر پایگاه های تاریخی داخل استان و نیز پایگاه های میبد و شوش نیز برای کمک به پیشرفت کارها به اورمانات آمده‌اند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …