فقط ۷ شغل در شرایط قرمز تعطیل شدند

اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که بر اساس جدیدترین تصمیم ستاد ملی کرونا در شرایط قرمز تنها فعالیت هفت شغل محدود می‌شود و باقی مشاغل به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند که این شرایط در تعطیلی شش روزه تهران نیز برقرار است.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه اتاق اصناف ایران از تشدید نظارت‌ها بر برخی از مشاغل و بلامانع بودن فعالیت سایر مشاغل مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده و در این زمینه به ابلاغیه شماره ۶۶۴۳۰ و ۶۶۴۴۸ تاریخ ٢٧ تیر ١٤٠٠ و  تصمیمات نشست مشترک روز ۲۷ تیر ماه، قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد که به ریاست وزیر کشور و فرمانده قرارگاه برگزار شد، استناد شده است.

بر این اساس طبق اعلام اتاق اصناف ایران با توجه به تأثیر شناخته شده برخی از مشاغل و فعالیت‌ها در گسترش بیماری و لزوم جلوگیری از تجمعات به ویژه در اماکن سرپوشیده، در شهرهای قرمز به صورت قاطع و دقیق، فعالیت مشاغل زیر و در فضای سربسته محدودیت می‌شود:

١ –رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به صورت پذیرایی در فضای بسته (ولی بصورت بیرون بر می توانند فعالیت کنند)

٢ –تالارهای پذیرائی

٣ –سالن های سینما و تئاتر

۴ –پاساژها و بازارهای سربسته، به استثناء پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر به جز پوشاک، کیف، کفش و موبایل

۵ –استخرهای سرپوشیده و باشگاه های بدن سازی

۶ –شهربازی و باغ وحش ها

٧ –نمایشگاه های عمومی و تخصصی

همچنین با توجه به کاهش چشمگیر میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی درسطح کشور و تنزل آن به ۴٨ درصد، در بازه زمانی ١۶ تا ٢٣ تیر ماه جاری، مقررشده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درقالب کمیته عالی نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی (در سطوح ملی و استانی) و با همکاری کامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، دادستانی کل کشور، نیروی انتظامی و اتاق اصناف ایران درسطح ملی و رده‌های متناظر آنها در سطح استان‌های کشور؛ در چارچوب «طرح جامع مدیریت تجمع و تردد عمومی متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ١٩ در شهرهای کشور» {موضوع بند(١) مصوبات چهل وچهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا – تاریخ ٢٤ آبان ١٣٩٩ } و همچنین تأکیدات مصرح دربند (١) مصوبات هفتاد و ششمین جلسه ستاد ملی ( تاریخ  ١٩ تیر ١۴٠٠) با عنوان«تشدید اعمال محدودیت‌ها در شهرهای قرمز» اقدامات لازم را اجرایی کنند.

وضعیت فعالیت مشاغل در تعطیلی شش روزه تهران و البرز

ساعاتی قبل سخنگوی دولت اعلام کرد که تمامی ادارات استانهای تهران و البرز از سه شنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است. 

اما پیگیری ایسنا در این زمینه از اتاق اصناف حاکی از این است که طی تعطیلی شش روزه تهران و البرز هم مشاغل به شرح یاد شده مجاز به فعالیت هستند و فقط فعالیت ۷ رسته اشاره شده محدود خواهد شد.

چرا محدودیت‌های سختگیرانه این بار اجرا نمی‌شود؟

گفتنی است که کشور از روز شنبه ۱۹ تیر ماه وارد پنجمین موج کرونا شده و بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در شرایط قرمز فقط مشاغل گروه ۱  و در شرایط نارنجی مشاغل گروه ۱ و ۲ مجاز به فعالیت هستند، که این موضوع از سوی نهادهای مرتبط هم اعلام شد، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در تهران با وجود شرایط قرمز بیشتر مغازه‌های گروه ۲ از جمله رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری مانند پوشاک تعطیل نیستند. در نهایت هم که بر اساس اطلاعیه اخیر به طور کلی وضعیت فعالیت مشاغل در شرایط قرمز تغییر کرد.

البته این وضعیت دور از انتظار نبود؛ چراکه یک روز پس از شروع محدودیت‌ها رئیس اتاق اصناف تهران طی نامه‌ای به استانداری تاکید کرد که نارضایتی از ادامه تعطیلی صنوف بسیار بالاست و صاحبان صنوف و بازاریان تاکید دارند که باید همراه اصناف، سازمان‌ها و ارگان‌هایی از جمله بانک‌ها، سازمان‌های امور مالیاتی و… نیز همگام با اصناف تعطیل شوند. او همچنین هشدار داده بود که اگر قرار باشد تعطیلی طبق روال گذشته صرفا برای حوزه اصناف اعمال شود، امکان نافرمانی صنوف از رعایت و پذیرش دستورهای صادرشده بسیار بالاست و ممکن است با چالش‌های خیابانی و اعتراضات صنفی همراه شود.

به نظر میٰ‌رسد اعمال محدودیت در فعالیت مشاغل در موج‌های پی در پی ویروس کرونا بدون حمایت‌های دولت حالا کار را به جایی رسانده که دیگر مشاغل تن به محدودیت‌ها ندهند و یک کارشناس امور اصناف نیز اخیرا به ایسنا گفته بود در شرایط فعلی اصناف چاره‌ای جز تخلف ندارند!

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …