قرآن‌ منحصر به فرد در کتابخانه ملی

«قرآن قزوینی» یکی از شاهکارهای هنری حوزه تذهیب قرآن در دنیا در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «قرآن قزوینی» کتابت شده در سال ۱۲۱۹ قمری، یکی از شاهکارهای هنری در حوزه تذهیب قرآن در دنیا است که هر صفحه آن تذهیب ویژه دارد.

قرآن زین‌العابدین قزوینی یک قرآن نفیس و مطلای دوره قاجار است که در آن ۶۰۰ تذهیب متفاوت به کار رفته است. در تذهیب این قرآن نفیس از نزدیک به چهار کیلو طلای ناب و سنگهای قیمتی استفاده شده است. سال کتابت این قرآن نفیس به سال ۱۲۱۹ قمری برمی‌گردد که در شهر شیراز کار شده و ده‌ها استاد هنرمند و نگارگر در مدت چند سال بر روی آن کار کرده‌اند. این اثر هنری نفیس دارای ۵۴۷ صفحه است که هر صفحه دارای تذهیب بوده و ۶۰۰ تذهیب و تشعیر دارد، یعنی در هر صفحه یک تذهیب مجزا به کار رفته و هر مکتب تذهیبی که در ایران وجود داشته در این قرآن به کار رفته و آن را به اثری منحصر به فرد تبدیل کرده است.

 بر اساس این خبر، ویژگی‌های منحصر به فرد این قرآن برخی از مجموعه داران عربستانی و انگلیسی را بر آن داشته بود تا به هر شکل ممکن و با قیمتی باورنکردنی آن را بخرند، اما تعهد، تعصب ملی و دینی مالک مانع از این کار شد و سرانجام در سال ۱۳۸۷ این اثر جاودانه به کتابخانه ملی ایران سپرده شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …