قلعه‌ی ابرکوه را آب برد

ایسنا/یزد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ویران شدن قلعه تاریخی فیروز آباد ابرکوه در بارندگی‌های اخیر خبر داد و گفت: خسارت‌های وارد شده به بافت‌های تاریخی در اثر بارندگی تاکنون نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

«سیدمصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از خسارت قابل توجه سیل به قلعه تاریخی فیروز آباد خبر داد و اظهار کرد: این قلعه که از زیباترین قلاع استان نیز به شمار می‌رود، متاسفانه در سیلاب روز گذشته ویران شد. 

وی در مورد علت تخریب این قلعه نیز تصریح کرد: دو سد خاکی بالادست روستا که در جریان بارندگی‌ها پر شده بودند، تخریب و وارد روستای فیروزآباد شدند و ورود سیل به روستا موجب ریزش بخش قابل توجهی از قلعه فیروزآباد و خسارت بسیار زیاد به این سازه تاریخی شده است. 

مدیر کل میراث فرهنگی استان با بیان این که از مسببان این رخداد شکایت شده است، گفت‌: به سرعت برای مرمت این سازه با مصالح موجود و کمک‌های جهادی باید اقدام کنیم. 

فاطمی افزود: متاسفانه این قلعه مسکونی که سال‌های گذشته مرمت شده بود، به علت بارندگی تخریب شده است. 

وی در مورد دیگر خسارت‌های وارد شده ناشی از بارندگی اخیر نیز اظهار کرد: علاوه بر قلعه تاریخی ابرکوه و بخشی از قلعه تاریخی خرانق، چند خانه شخصی در بافت تاریخی یزد و بخشی از بازار خان نیز تاکنون خسارت دیده است. 

این مسئول با بیان اینکه خسارت‌های وارد شده امسال تاکنون نسبت به سال گذشته کمتر بوده است، در مورد عمده علت خسارت‌های امسال در باران، خاطرنشان کرد: با باز شدن مسیر ناودان‌ها می‌توان یک بنای تاریخی را نجات داد و از تخریب آن جلوگیری کرد که متاسفانه بناهایی مثل قلعه خرانق با وجود پایش ابتدای پاییز ناودانها توسط میراث، مجدداً مسدود شده بود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …