قول‌های جدید از چشمه‌علی شهر ری تا آب‌انبار ورامین

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ‌تهران گفت: با اعتبارات پیش‌بینی‌شده طرح مرمت تپه‌ تاریخی و نقش‌برجسته قاجاری چشمه‌علی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی ادیب‌زاده – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران – گفت: تپه چشمه‌علی، در امتداد دامنه و دیواره ‌شرقی و جنوبی تپه‌ تاریخی چشمه‌علی در برخی نقاط خالی شده و خاک تپه ریزش کرده است که قصد داریم قسمت‌های آسیب‌دیده را  با مصالح مناسب استحکام‌بخشی کنیم و در پایان با کاهگل پوشش دهیم.

او با اشاره به روند افزایشیِ فرسایش و آسیب‌هایی که به نقش‌برجسته چشمه‌علی وارد شده، ادامه داد: ‌برای حفاظت نقش‌برجسته ‌چشمه‌علی بودجه‌ای مناسب اختصاص داده شده تا قبل از پایان سال‌ جاری روند مرمت آن آغاز شود.

در سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ هجری شمسی، تپه کنار چشمه‌علی توسط تیم کاوش اریک اشمیت کاوش شد و آثاری مربوط به آغاز هزاره چهارم، دوره‌های‌ اسلامی و اشکانی به دست آمد که اکنون بخشی از این آثار در موزه‌های آمریکا و بخش دیگر در موزه ایران ‌باستان نگهداری می‌شود. با درگذشت اریک اشمیت، پژوهش‌ها بار دیگر در سال ۱۳۷۷ شمسی توسط گروهی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه تهران و دانشگاه برادفورد از سر گرفته شد و نشانه‌های فرهنگی از هزاره‌های ششم، پنجم و آغازین چهارم به دست آمد.

مرمتِ آب‌انبار قلعه‌بلند ورامین

همچنین به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران، ژیلا خدادی – رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ورامین – درباره‌ وضعیت ساماندهی آب‌انبار قلعه بلند ورامین گفت: در جلسه مشترک با بخشدار جوادآباد و دهیار روستای قلعه‌بلند و مالک آب‌انبار و خانه ‌اربابی ظفر قرار شد تا دیوار آب‌انبار قلعه‌بلند توسط دهیاری روستا مرمت شود.

 او با اشاره به این‌که آب‌انبار قدیمی روستای قلعه‌بلند از توابع بخش جوادآباد ‎‌ورامین، یکی از مهم‌ترین آثار به‌جامانده از اواخر دوره قاجار است که در تأمین آب اهالی این روستا که در آن زمان از رونق بسیاری برخوردار بود، نقش بسزایی ایفا می‌کرد، بیان کرد: حفظ این بنای ارزشمند از اولویت‌های اداره میراث‌فرهنگی و بخشداری جوادآباد ‌ورامین است که امیدواریم با انجام یک همدلی پس از مرمت دیوارهای این آب‌انبار با تخصیص اعتبارات استانی این اثر به صورت کامل مرمت و احیا شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …