لرستان باید صنعتی شود

ایسنا/لرستان نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما از ظرفیت‌های قانونی مانند ماده ۵۶ قانون اساسی خوب و درست استفاده نکردیم.

دکتر یحیی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که کد اشتباهی به ما می‌دهند، اظهار کرد: می‌گویند شما صنعت نمی‌خواهید توسعه لرستان از طریق کشاورزی است، زیرساخت کشاورزی کجاست؟ این همه آب ما کجاست؟

وی ادامه داد: اگر می‌خواهند استان ما متحول شود نباید به ما کد اشتباه بدهند، استان باید صنعتی شود و آب و زیرساخت داریم.

ابراهیمی تصریح کرد: آب داریم که برای کشاورزی، صنعت و سلامت و گردشگری استفاده می‌شود چرا نباید از این موقعیت‌ها استفاده کنیم، ما سومین استان پر باران کشور هستیم، ۱۱ درصد روان آب‌های کشور مربوط به لرستان است، کل آبی که پشت سدها ذخیره می‌شود ۵۰ میلیارد مترمکعب است که ۱۳ میلیارد مترمکعب آن مال لرستان است، سهم لرستان از این مقدار نیم درصد معادل ۲۰۰ میلیون متر مکعب است، این ظلم نیست؟

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ظلم نیست سومین استان آبی کشور، ۲۳ درصد زمین‌های کشاورزی آن آبی باشد در صورتی این میانگین در کشور ۴۶ درصد است؟ این میزان در شهرستان دلفان ۱۰ درصد است.

وی افزود: ظلم نیست اساس توسعه براساس اسناد بالادستی و سند آمایش سرزمین در لرستان توسعه کشاورزی در نظر گرفتند، با این زیرساخت‌ها می‌شود کشاورزی کرد؟

ابراهیمی عنوان کرد: الان میزان تولید و درآمد یک هکتار زمین دیم با آبی را با هم مقایسه کنید، چگونه می‌خواهیم اقتصاد مردم را متحول کنیم، در جلسه‌ای که با هیئت دولت داشتیم تخصیص آب و اعتبار برای ساخت سدهای استان را خواستیم، اگر ۳۰۰۰ میلیارد به ما بدهید ۴۰ هزار شغل به شما تحویل می‌دهیم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: ما از ظرفیت‌های قانونی خودمان خوب و درست استفاده نکردیم، ظرفیت ماده ۵۶ استفاده نکردیم، ما فقط می‌گوییم حق آبه به ما بدهید نتیجه چه شده؟ چه مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد؟ مسئولان را حساس کردیم، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره سد معشوره بود با ۲۸۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب، که آن‌را به ۵۰ میلیون مترمکعب تقلیل دادند که با تلاش‌های مجموع نمایندگان، استاندار و دولت تا ۱۸۵ میلیون مترمکعب تخصیص یافته و حجم ذخیره را تا ۵۳۰ مترمکعب افزایش دادیم، اما نیاز استان خیلی بیشتر از این است.

وی افزود: تقریباً دو میلیون هکتار کل اراضی ماست که از این مقدار ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و از این مقدار ۲۰۰ هزار کتار هکتار کشاورزی انجام می‌دهیم، ۳۲۰ هزار هکتار از آن اراضی با شیب کمتر از ۱۲ درصد است و به شرط تأمین آب مورد نیاز می‌توان در آن‌ها کشاورزی کرد، که یک روزه درست نمی‌شود و باید طی یک فاصله زمانی چند ساله این مقدار را افزایش دهیم.

ابراهیمی تأکید کرد:هدفگذاری نکردیم، دنبال نرفتیم و به شکل لوکال به این موضوع نگاه کردیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …