لغو ممنوعیت پرواز جت جنجالی بوئینگ در آمریکا

دولت آمریکا پس از سوانح مرگباری که ۲۰ ماه پیش به توقف پرواز هواپیماهای ۷۳۷ مکس بوئینگ منجر شد، سرانجام با رفع ممنوعیت پرواز این هواپیما موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، استیو دیکسون، رییس سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا فرمان لغو ممنوعیت پرواز ۷۳۷ مکس بوئینگ که طولانیترین ممنوعیت در تاریخ هواپیمایی تجاری بوده است را امضا کرد. این سازمان جزییات ارتقاهای نرم افزار، سیستم و آموزشی که بوئینگ و ایرلاینها پیش از حمل مسافر با این هواپیما باید تکمیل کنند را منتشر کرد.

در سوانح هواپیماهای ۷۳۷ مکس در اندونزی و اتیوپی در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تعداد ۳۴۶ نفر جانشان را از دست دادند. این سوانح به آغاز تحقیقات گسترده منجر شد و رهبری آمریکا در ایمنی هواپیمایی جهانی را مخدوش کرد و ۲۰ میلیارد دلار هزینه روی دست بوئینگ گذاشت.

تحقیقات انجام گرفته نشان داد بوئینگ اطلاعات مربوط به ضعف سیستمها را از رگولاتورها و خلبانان پنهان کرده است. سیستم ضد واماندگی هواپیمای ۷۳۷ مکس معیوب بوده و در سوانح مرگبار این هواپیما نقش داشته و در نتیجه این هواپیما در مارس سال ۲۰۱۹ زمین گیر شد. سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا در داخل و خارج کشور برای ضعف نظارت بر ساخت ۷۳۷ مکس به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

ایرلاینهای آمریکایی می توانند پس از این که به الزامات سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا عمل کردند که شامل یک جلسه آموزش شبیه سازی برای همه خلبانان مکس است، پروازهای تجاری را آغاز کنند اما پرواز این هواپیما در سایر نقاط جهان، مشروط به موافقت رگولاتورهای کشورهای دیگر است.

کانادا و برزیل چهارشنبه هفته جاری اعلام کردند که به بازبینی هایشان ادامه می دهند اما احتمالا بزودی به نتیجه می رسند. تا پیش از سوانح مرگبار ۷۳۷ مکس، کشورهای کوچک و بزرگ سالها مطابق با سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا عمل می کردند. اکنون این پرسش مطرح است که رگولاتورهای دیگر به خصوص در چین چه زمانی به ممنوعیت پرواز این هواپیما پایان می دهند.

بازگشت هواپیمای جت پرفروش بوئینگ با موانع ناشی از شیوع ویروس کرونا، تعرفه های تجاری اتحادیه اروپا و بی اعتمادی به یکی از پرتفحص ترین برندهای تاریخ هواپیمایی روبروست.

سه منبع آگاه به رویترز اظهار کردند هنگامی که پروازهای ۷۳۷ مکس ازسرگرفته شود، اتاق جنگ بوئینگ ۲۴ ساعته فعال خواهد بود تا همه پروازهای مکس را برای مسائلی که ممکن است روی بازگشت این جت تاثیر بگذارد، مونیتور کند.

بر اساس گزارش رویترز، خانواده های قربانیان سانحه اتیوپی از تصمیم سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا برای موافقت با ازسرگیری پرواز این هواپیما، ابراز یاس و تالم کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …