محرابی که باستان‌شناسان از یک مدرسه کشف کردند

جعبه قرآنی موزه ملی و محرابی که باستان‌شناسان در محوطه مدرسه ری کشف کردند به عنوان دو اثر تاریخی جدید از گنجینه موزه مادر ایران معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، جعبه فولادی طلاکوب (جای قرآن) متعلق به قرن سیزدهم هجری قمری در اصفهان است که سطح آن با نقوش اسلیمی درشت و حاشیه‌هایی با نگاره‌های گیاهی، اسلیمی زرین تزیین شده است.

همچنین آیات قرآنی از آیه‌ ۲۵۵-۲۵۷ سوره‌ البقره به خط ثلث و آیه اول سوره الفتح و اسماء الله الحُسنی روی بدنه‌ این اثر تاریخی حک شده است.

دور تا دور درپوش جعبه کتیبه «السلطان بن السلطان فتحلیشاه صاحبقران» دو بار تکرار شده و بدنه‌ آن علاوه بر نقوش تزیینی کتیبه‌ای به خط نستعلیق و با این متن «یا قاضی الحاجات نصر من الله و فتح القریب یا کافی المهمات یا فاترات الجنتی انا جنان یا قاضی الحاجات انا فتحنا لک فتحاَ مبیناَ» دارد.

این اثر نفیس تاریخی به شماره‌ ۴۳۵۷ در تالار قاجار موزه‌ باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

محراب کشف‌شده سلجوقی در مدرسه ری

محراب  گچ‌بری که در کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌ مدرسه ری کشف شده، در نیمه قرن ششم هجری قمری کنده‌کاری شده است.

این محرابِ باقی‌مانده از دوره سلجوقی، با نوشته‌هایی به سه نوع خط کوفی و نگاره‌های گیاهی، گل، برگ و نقوش انتزاعی در قاب‌هایی کنده‌کاری شده و در حاشیه‌ها و متن اصلی تزئین شده است.

قسمت بالای محراب در داخل یک قاب سه ردیف نقوش تقلیدی از تاج‌هایی الهام گرفته که در گچ‌بری‌های دوره‌ ساسانی نمونه‌ آن دیده می‌شود.

محراب رقم و تاریخ ندارد، اما به شماره‌ ۳۲۶۶ در تالار سلجوقی موزه‌ باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …